Verkkouutiset

Alkon toimitusjohtaja: Viinit ruokakaupassa olisivat kuin kossu huoltoasemalla

Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen ei päästäisi viinejä ruokakauppoihin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Yhä useampi Alko sijaitsee nykyisin joko vähittäiskaupan myymälöiden yhteydessä tai ainakin niiden välittömässä läheisyydessä.

Myymälöiden sijoittelun vuoksi on helppo olla sitä mieltä, että viinit ovat jo tulleet ruokakauppoihin. Ne vain myydään niiden yhteydessä olevista Alkoista.

Ollaanko Alkossa siis vain kilpailua vastaan?

– Jos viinit tulisivat ruokakauppoihin, ei Alkon kaltaisella erikoisliikeketjulla olisi enää mitään merkitystä. Silloinhan pitäisi myös vapauttaa kossut huoltoasemille tai R-kioskeille, Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen sanoo Nykypäivä-lehden haastattelussa.

Alkon näkökulma viinikeskusteluun seuraa Korhosen mukaan kuluttajien kantaa. Hän korostaa, että suurin osa suomalaisista on kyselyjen mukaan edelleen sitä mieltä, että väkeviä ja viinejä tulisi myydä ainoastaan Alkossa.

Ei kabinettipolitiikkaa

Alkon myymälän liittäminen ruokakaupan kylkeen lisää arvioiden mukaan kaupan myyntiä 10–15 prosenttia. Valtaosa kauppojen lähellä olevista Alkoista on keskitetty S- ja K-ryhmän liikkeiden yhteyteen.

Polemiikkia herättänyttä tilannetta on purettu tänä vuonna työ- ja elinkeinoministeriön terveen kilpailun ohjelman myötä ja Alkoja on sijoiteltu yhä enemmän Lidlin ja Suomen Lähikaupan myymälöiden läheisyyteen.

Hille Korhosen mukaan ratkaisun tavoitteena oli Alkon verkoston monipuolistaminen. Hän muistuttaa, että Alkolla on vahva omistajaohjaus ja valtioneuvoston asettamia kilpailutavoitteita noudatetaan.

Etenkin S-ryhmä on suominut uutta sijoittelukäytäntöä.

SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine totesi heinäkuussa Kauppalehdelle, että Alko on hylännyt liiketaloudelliset perusteet ja tekee nyt päätöksiä poliittisin perustein. Hänen mielestään Alkon liikepaikkahankintaa ohjaavat periaatteet ovat epäselvät.

”Kilpailun edistämisohjelma on jännä tapa toimia. Pyritään lisäämään kilpailua, mutta lisätäänkin sääntelyä ja tässäkin tapauksessa luodaan poliittista painetta, eikä anneta markkinoiden ratkaista”, Laine sanoi.

Liikkeiden sijoitteluun ei kuitenkaan liity Korhosen mukaan kabinettipolitiikkaa. Alkon verkosto kauppojen yhteyksissä on muodostunut vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana kulloistenkin mahdollisuuksien ja kaupan alan omien tavoitteiden puitteissa.

– Tuolloin S-ryhmä halusi Alkoja kylkeensä. K-ryhmä ei edes halunnut ensin Alkoja. Lidl on taas halunnut luoda ensin oman verkostonsa. Heillä on aina ollut se yksi kiinteistö eikä niissä ole ollut paikkaa, johon Alkoa voitaisiin edes sijoittaa, Korhonen selvittää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)