Alko Arkadia myymälä Helsingissä. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN

Alkon myynti kasvussa – taustalla korona

Myynti kasvoi lokakuussa 20,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 52,7 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kuohuviinien myynti kasvoi 30,2 prosenttia, samppanjan kysyntä 37 prosenttia.

Valkoviinien kysyntä kasvoi 26,6 prosenttia, punaviinien 23,4 prosenttia. Alkoholittomien juomien myynti nousi 18,8 prosenttia.

Lokakuussa asiakkaita kävi edellisvuotta 10,9 prosenttia enemmän. Viime vuoden tammi-lokakuun myyntiin verrattuna Alkon myynti on kasvanut 13,2 prosenttia.

– Myynnin kasvua selittää jakelukanavien muutos: ravintolat ovat olleet osan aikaa kiinni ja matkustajatuonti on merkittävästi vähentynyt. Alkoholin kokonaiskulutus vaikuttaisi olevan lievässä laskussa, joka on hyvä suunta. Huolimatta tämän vuoden myynnin kasvusta, myynti ei ole nousemassa alkoholilain muutosta edeltäneen vuoden 2017 tasolle, kertoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Alkon kautta on tänä vuonna kasvaneen myynnin vuoksi tilitetty Suomen valtiolle 84,2 miljoonaa euroa enemmän alkoholiveroa ja arvonlisäveroa kuin viime vuonna.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt