Päivittäistavarakauppa ry kertoo, että Valviran myyntilaston mukaan alkoholin vähittäismyynti Suomessa väheni vuoden ensimmäisellä puoliskolla kaksi prosenttia edellisvuoteen verrattuna sekä litroissa että 100-prosenttisena alkoholina.
Samaan aikaan päivittäistavaroiden kokonaismyynti kasvoi Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksissä 1,2 prosenttia. Yhdistyksen jäsenyritykset vastaavat noin 98 prosentista Suomen päivittäistavarakaupan myynnistä.
– Jo pitkään käynnissä ollut alkoholikulttuurin muutos näkyy tässäkin kehityksessä. Alkoholi kuuluu yhä useammin ruoan yhteyteen ja määrän sijasta panostetaan laatuun. Suomalaiset ovat valmiita liberaalimpaan, eurooppalaiseen lainsäädäntöön myös alkoholin osalta, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo tiedotteessa.
Yhdistys muistuttaa lisäksi, että kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen ei vaikuttanut alkoholin myyntiin. Aukiololain kumoaminen viime vuonna toi päivittäistavarakaupoille noin 15 uutta myyntipäivää. Lisäksi yli 400 neliön myymälät saivat mahdollisuuden olla vapaasti auki illalla myös lauantaina ja sunnuntaina.
Päivittäistavarakaupan myynti kokonaisuudessaan kasvoi viime vuonna prosentin verran, mutta alkoholin myynti päivittäistavarakaupoissa säilyi yhdistyksen mukaan edellisvuoden tasolla.
Alkoholin kokonaismyynti kotimaassa ravintolat ja Alko mukaan lukien väheni viime vuonna 0,6 prosenttia sekä litroissa että 100- prosenttisena alkoholina. Kuluvan vuoden alkupuoliskolla alkoholin kokonaismyynti on vähentynyt litroissa 1,7 prosenttia ja 100-prosenttisena alkoholina 1,3 prosenttia.