Alkon myynti on lisääntynyt merkittävästi korona-aikana. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN

Alko nosti myyntiään reippaasti syyskuussa

Osassa maata toivotaan Alkossa asioivilta maskin käyttöä.

Alkon litramyynti kasvoi syyskuussa edellisvuoteen verrattuna 15,5 prosenttia.

Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 40,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kuohuviinien myynti kasvoi 20,2 prosenttia, valkoviinien 19,2 prosenttia, punaviinien ja muiden väkevien – kuten konjakkien, rommien ja viskien – 16,8 prosenttia.

Alkoholittomien myynti nousi 9,8 prosenttia.

Syyskuussa Alkoissa asiakkaita kävi edellisvuotta 8,8 prosenttia enemmän. Viime vuoden tammi-syyskuun myyntiin verrattuna Alkon myynti on kasvanut 12,4 prosenttia.

– Korona-aikana kysyntä on kohdistunut erityisesti viineihin, jotka vastaavat litramyynnin kehityksestä lähes 80 prosenttia. Muiden väkevien ryhmässä erityisesti rommit ja viskit ovat kasvattaneet myyntiä viime vuoteen verrattuna, kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksen mukaan suomalaiset vähensivät alkoholinkulutustaan koronaepidemian ensiaallon aikana huhti-kesäkuussa noin kymmenen prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Laskun syiksi THL arvioi alkoholin myyntikanavien määrän supistumista rajoitusten ja kieltojen vuoksi, sosiaalisen elämän vähenemistä ja myös huolta toimeentulosta.

Alko suosittelee maskin käyttöä asiakkailleen niillä alueilla, joilla on annettu aluekohtainen suositus. Asiakaspalveluhenkilöstö myymälöissä käyttää suojavisiiriä tai kasvomaskia aluekohtaisten suositusten mukaisesti.

– Turvallisuusohjeet ja suositukset maskinkäytöstä ovat meidän kaikkien parhaaksi ja toivomme, että niitä noudatetaan. Jokaisen omilla toimilla on iso vaikutus koronan leviämisen estämisessä, toteaa Pennanen.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt