Yhdysvaltoihin virtaa nyt valtavia määriä tuontitavaraa, jotka yritykset tahtovat saada varastoon ennen tullien astumista voimaan, kertoo The Wall Street Journal. Artikkelin mukaan tilanne väliaikaisesti vääristää markkinoita ja Yhdysvaltain taloustietoja juuri päinvastaiseen suuntaan kuin maan presidentti Donald Trump on tavoitellut.
Tuonti Yhdysvaltoihin lisääntyi yli 40 prosentilla ensimmäisen vuosineljänneksen aikana vuodentakaiseen nähden. Vääristynyt tuontitilasto laski Yhdysvaltain bruttokansantuotetta 0,3 prosentilla.
Trump ilmoitti huhtikuussa uudesta 90 päivän lykkäyksestä tullien voimaanastumisessa kaikkien muiden kauppakumppanimaidensa paitsi Kiinan kanssa. Tämä asetti yrityksille ympäri maailman uuden määräajan tavaroidensa toimittamiselle. Sekä ulkomaiset vientiyritykset että Yhdysvaltalaiset tuontitavaraa myyvät yritykset kaikki haluavat saada rahtinsa Yhdysvaltoihin ennen heinäkuun yhdeksättä päivää.
Kyse on monelle yrityksille valtavista summista, artikkeli muistuttaa. Useat Aasian maat saattavat joutua maksamaan jopa 40 prosentin tullimaksun ja eurooppalaisiakin tuotteita odottaa 20 prosentin tullit.
Vaikutukset näkyvät tilapäisinä vääristyminä taloudessa. Siinä missä euroalueen talous kasvoi 1,4 prosentilla viennin lisääntymisen ansiosta, Yhdysvaltain tavarakaupan alijäämä ylsi ennätykselliseen 162 miljardiin dollariin. Väliaikainen viennin kiihtymminen on myös kasvattanut rahtikuluja Yhdysvaltoihin.
Tilanteen ennustetaan artikkelin mukaan hiljenevän pian, kun Yhdysvaltain asettama tullien voimaan astumisen aikaraja lähestyy. Esimerkkinä tähän toimii Kiina, josta tuonti Yhdysvaltoihin on romahtanut Trumpin hallinnon asettaman 145 prosentin tullimaksun myötä. Globaalin tavarakaupan määrän uskotaan artikkelin mukaan supistuvan 0,2 prosenttia vuonna 2025. Viime vuonna vastaava luku oli 2,9 prosenttia kasvua.





