Liikenne- ja viestintäministeriö Traficomin teettämän postipalveluiden kuluttajakyselyn mukaan suomalaiset kokevat pakettien lähetyshinnat liian korkeiksi.
Syksyllä 2024 tehtyyn kyselyyn vastanneista 57 prosenttia oli tyytymättömiä tai erittäin tyytymättömiä lähetyshintoihin. Vuonna 2020 tyytymättömien osuus oli 39 prosenttia.
Tyytyväisyys pakettien kulkunopeuteen on kuitenkin säilynyt korkealla tasolla.
Traficom kertoo asiasta tiedotteessa.
Myös tyytyväisyys kirjepostin ja pakettien jakelun toimintavarmuuteen ja -luotettavuuteen on vuosien aikana heikentynyt. Vuonna 2018 kuluttajista 61 prosenttia oli erittäin tyytyväinen tai tyytyväinen toimintavarmuuteen, kun tyytyväisten osuus vuonna 2024 oli enää 50 prosenttia.
Yhä useampi suomalainen käyttää pakettiautomaatteja toimipisteiden sijaan lähetysten noutamisessa. 53 prosenttia vastanneista valitsi automaatin mieluisimmaksi tavaksi vastaanottaa paketti. Vuonna 2020 samaa mieltä oli 40 prosenttia vastanneista. Vastanneista 18 prosenttia ilmoitti ottavansa paketin mieluiten vastaan toimipisteessä. 23 prosenttia vastanneista haluaa paketin suoraan kotiin.
Kuluttajien käyttämistä pakettien lähetyspalveluista kaikista suosituin on Posti. Kolmannes vastaajista ilmoitti lähettäneensä paketin postin kautta. Vastanneista 64 prosenttia ei ole lähettänyt paketteja.
Pakettien vastaanottamisessa suosituin yritys on PostNord. Sen osuus oli kyselyssä 39 prosenttia. Traficom huomauttaa, että kuluttaja ei voi aina itse valita toimitusyritystä.
Kyselyyn osallistui 1000 kuluttajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,2 %-yksikköä suuntaansa.





