Britannian maavoimien käytössä ollut Thales Watchkeeper WK450 on miehittämätön lennokki tiedusteluun, valvontaan, maalinetsintään ja kohdetiedusteluun. Se kehitettiin israelilaisen Elbit Systemsin Hermes 450-lennokin pohjalta, käytännössä lisäämällä siihen Thalesin kehittämä I-Master-SAR-tutka. Watchkeeper teki ensilentonsa vuonna 2010, mutta operaatiokäyttöön se otettiin vasta neljä vuotta myöhemmin.
Vuoden 2017 loppuun mennessä 45 lennokin elinkaarikulut olivat jo yli miljardi puntaa – 200 miljoonaa puntaa yli budjetin. Niillä oli lennetty 2 589 tuntia, joista vain 146 varsinaisissa operaatioissa, mikä nosti yhden lentotunnin kokonaiskulut korkeammiksi kuin viidennen sukupolven hävittäjällä.
Täyden operatiivisuuden Watchkeeper saavutti vuonna 2018. Kesäkuussa 2023 puolustusministeriö raportoi ohjelman kulujen ylittäneen 1,35 miljardia puntaa, ja kahdeksan lennokkia oli menetetty. Marraskuussa 2024lennokit päätettiin poistaa käytöstä vuoden 2027 alkuun mennessä, kun niitä oli jäljellä 11 ja niiden käytettävyys oli 24 prosenttia.
Vahvaksi ehdokkaaksi Watchkeeperin korvaajaksi on noussut ukrainalaisen Skyeton-yhtiön Raybird, jolla on takanaan yli 350 000 tuntia rintamakäytössä. Sen meriitin kanssa on vaikea kilpailla.
Britanniaan on jo perustettu Skyetonin ja brittiläisen Prevail Partnersin yhteisyritys, joka todennäköisesti alkaa valmistuksen Britanniassa. Jos Britannian asevoimat valitsee Raybirdin, se on valtava menestys Ukrainan puolustusteollisuudelle.
Maavoimien vaatimuksina uudelle lennokille ovat yli vuorokauden mittainen lentoaika sekä kyky toimia kiistetyssä ja elektronisen sodankäynnin menetelmillä häirityssä ilmatilassa. Raybird täyttää kaikki vaatimukset, minkä lisäksi se on päivitettävissä Venäjän toiminnan muuttuessa rintamalla. Sen muuna etuna on laukaisu katapultilla perinteisen kiitotien sijasta, mikä lisää käytön joustavuutta ja lennokin selviytyvyyttä.





