Hiljainen Vuosaaren satama Helsingissä maanantaina 11. maaliskuuta 2024., LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

KL: Kriisin sattuessa suurin osa Suomen viennistä olisi motissa

Uusien kuljetusreittien etsiminen lisäisi Suomen resilienssiä kriisiaikoina.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Logistiikka-ala etsii parhaillaan ratkaisuja Suomen viennin ylläpitämiseksi myös mahdollisen kriisin iskiessä Itämeren laivaliikenteeseen, uutisoi Kauppalehti. Ratkaisuilla halutaan estää suomen viennin riippuvuus ainoastaan Itämeren laivaliikenteestä.

Tunneleiden, teiden ja ratahankkeiden mahdolliset rakennusaikataulut olisivat kuitenkin pitkiä. Tärkeää on huomioida suunnitelmissa myös uusien reittien vaikutukset niiden pituuteen, päästöihin ja hintoihin. Jo valmiiksi kilpaillulla kuljetusalalla marginaalit ovat pieniä.

Logistiikka-alan tutkijaopettaja Jyri Vilko Lut-yliopistosta lähtisi selvittämään myös Pohjoismaista yhteistyötä. Hän mainitsee Norjassa sijaitsevat syvänmeren sataman hyvänä kulkureittinä, mikäli kulku Itämerellä olisi estynyt. Norjalla ja Ruotsilla voisi olla omaakin etua Suomen kulkuväyläksi ryhtymisestä.

– Huoltovarmuuden ja resilienssin näkökulmasta on heidänkin etu, että kuljetusreittejä kehitetään, Vilko arvioi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)