Asiakas ostoksilla. S-ryhmä / Ronnie Hole

Kauppadata kertoo miten ostokset muuttuvat heti tapaninpäivänä

Vaihtelunhalu näkyy etenkin alle 35-vuotiaiden ostoskoreissa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Jouluna suomalaisten pöydät notkuvat perinteisistä herkuista kuten laatikoista, kinkusta ja rosollista. Tapaninpäivä on kuitenkin käännekohta, jolloin moni alkaa kaivata uusia makuja ja rennompia tarjoiluja jouluklassikoiden rinnalle.

Jouluruokien hankinta kasvaa huimasti noin viikko ennen joulua. S-ryhmän ruokakaupoista kinkkua myydään lähes kaksi miljoonaa kiloa joulua edeltävän kahden viikon aikana. Kinkun ostaminen on erityisen suosittua Etelä-Savossa ja Etelä-Pohjanmaalla, kun sen sijaan Uudellamaalla se on suhteessa vähemmän kysytty joulun herkku.

Joulun pyhinä pöydät notkuvat myös muista tutuista mauista kuten laatikoista, rosollista, kalasta ja limpusta, jonka suosio korostuu joulua edeltävinä päivinä erityisesti Ahvenanmaalla, Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa. Pohjanmaalla lipeäkala on erityisen pidetty, kun taas lohi kasvattaa suosiotaan joulun alla ympäri Suomen.

– Aaton aattona ostoskoreihin päätyy niin nuoremmilla kuin vanhemmilla ikäryhmillä pääasiassa perinteisiä joulun makuja. Nuorten joulupöydässä näkyy kuitenkin myös uusia makuvivahteita. Aaton aattona nuorten ostoskoreissa korostuvat vanhempia ikäryhmiä enemmän muun muassa lihattomat vaihtoehdot, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström tiedotteessa.

Jouluherkuttelun jälkeen vaihtelunhalu alkaa näkyä tapaninpäivänä ostoskoreissa, joissa korostuvat aaton aattoa selkeämmin arkiset maut. Esimerkiksi banaanit, perunapakasteet, pastat, jogurtti ja erilaiset välipalat löytävät tiensä monien kotiin.

Myyntidatan valossa erityisesti nuoret etsivät tapaninpäivänä jo selkeämmin eroa joulun makuihin.

– Tapaninpäivänä alle 35-vuotiaiden ostoksissa korostuvat vanhempiin ikäryhmiin nähden esimerkiksi virvoitus- ja energiajuomat, rahkat, jauheliha, broileri, pasta, pakastepizza ja texmex-tuotteet. Vanhemmissa ikäryhmissä jouluherkuista nautitaan todennäköisesti pidempään ja niiden oheen hankitaan täydentäviä perusmakuja. Yli 65-vuotiailla tapaninpäivän ostoksissa korostuvat nuorempiin ikäryhmiin nähden muun muassa peruna, piimä, hedelmät ja puurohiutaleet, Backström kertoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)