10 syytä, miksi liika uni voi vaarantaa terveytesi

Univajeen lisäksi myös liialla nukkumisella on monia kielteisiä vaikutuksia terveyteen.

Oikealla nukkumisen määrällä on paljon merkitystä ihmisen terveydelle. Vaikka monesti unenpuute on saanutkin suurimman huomion, myös liialla nukkumisella on kielteisiä vaikutuksia, arvioidaan Huffington Postin kirjoituksessa.

Oikea unen määrä on ihmisestä riippuen noin seitsemästä yhdeksään tuntia. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan kaikkein terveellisintä olisi nukkua noin seitsemän tuntia, sillä se näyttäisi takaavan alhaisimman sairastuvuuden ja kuolleisuuden. Noin kaksi prosenttia väestöstä tosin nukkuu luonnostaan pitkiä yöunia.

Kielteiset vaikutukset voivat olla monenlaisia. Tutkimukset liittävät ylipitkät yöunet muun muassa oppimisvaikeuksiin, masennukseen, lisääntyneeseen kipuherkkyyteen ja huonontuneeseen lisääntymiskykyyn.

Pitkään nukkuminen nostaa myös riskiä tulehdusarvojen nousuun, liikalihavuuteen, diabetekseen, sydänvaivoihin ja sydänkohtaukseen sekä yleiseen korkeampaan kuolleisuuteen. Kyse ei toki ole yksiselitteisestä asiasta, sillä osa sairauksistakin voi aiheuttaa pidentyneitä yöunia.

Tärkeimpia asioita oikean unimäärän hallitsemiseksi ovat asiantuntijoiden mukaan oikeanlaiset ruokailutottumukset ja maltillinen alkoholinkäyttö, kuntoilu sekä säännölliset unirytmit. Myös oikeanlaiset tyynyt ja patjat, kahvin oikea-aikainen nauttiminen sekä auringonvalo edesauttavat nukkumisen hallinnassa.

Kommentit