Verkkouutiset

”Donald Trumpin voittomahdollisuudet lähestyvät nollaa” – näin kerrottiin vielä kuukausi sitten

Miksi tiedotusvälineet olivat USA:n presidentinvaalien alla niin hukkateillä?
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Yhdysvaltain presidentinvaalipäivästä on kulunut kuukausi. Edelleen ihmetellään, miten asiantuntijat, mielipidemittaajat ja lehdistö saattoivat päätyä niin vääriin käsityksiin äänestäjien mielipiteistä.

* Jo elokuussa Inside The Beltway julisti tässä jutussaan, että Hillary Clinton vaikuttaa pysäyttämättömältä.

Moni on vaalien jälkeen ihmetellyt, oliko koko demokraattien suuri taktiikkakin uskotella kaikin voimin, että Clintonin valinta on väistämätön luonnonlaki.

* Mediassa oli poliittisesti epäkorrektia ja johti julki sanottuihin epäilyksiin pätevyydestä, jos edes nosti esiin Donald Trumpin voitontien mahdollisuuden. Asiasta puhuu alla olevalla ylemmällä videolla tuoreeltaan vaalien jälkeen MSNBC:n Morning Joe -ohjelman Joe Scarborough.

* 24. lokakuuta 2016 eli noin kaksi viikkoa ennen vaaleja Washington Post julkaisi tästä löytyvän jutun otsikolla Donald Trumpin mahdollisuudet voittaa lähestyvät nollaa.

* The Telegraph kertoi samana päivänä eli 24.10.2016 otsikossaan, että Hillary Clinton on niin paljon edellä mittauksissa että hän ’ei edes ajattele’ enää Donald Trumpia. ”En edes aio vastata hänelle enää”, Hillary Clinton totesi jutussa.

* Edelleen samalla päivämäärällä eli 24.10.2016 New York Times kertoi Hillary Clintonin tulevan valituksi 93 prosentin todennäköisyydellä.

* Suomessa tiedotusvälineet seurasivat harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta perässä. Esimerkiksi tässä Iltalehti kertoi muutama päivä ennen vaaleja, että Hillary Clinton voittaa 71,2 prosentin todennäköisyydellä.

* Vaalipäivänä 8. marraskuuta PR Week julkaisi 22 viestintäasiantuntijan ennusteet. Yksikään ei sanonut, että Donald Trump saattaa voittaa.

* The Week kertoi 31. lokakuuta otsikossaan, että Hillary Clintonin presidenttiys on väistämätön tai varma.

* The Weekin Damon Linker tuo nyt esiin eräitä vähälle huomiolle jääneitä suuria asioita. Kirjoittajan mielestä Hillary Clintonin olisi kuulunut voittaa vaalit läpihuutojuttuna, mutta kampanja mokasi monumentaalisin mittasuhtein.

Ensimmäinen The Weekin kysymys on: missä Hillary Clinton oli koko elokuun ja suuren osan syyskuuta, puoluekokouksensa jälkeen? Hän osallistui vain pieniin varainkeruutilaisuuksiin.

Julkisuudessa annettiin kuva lujasti kampanjoivasta ehdokkaasta. Todellisuudessa suuria tilaisuuksia sai pidettyä vain raivokkaasti kampanjoinut Donald Trump – Hillary Clintonilla oli ennen vaalien loppusuoraa jopa vaikeuksia saada yleisöä tilaisuuksiinsa.

Oman värinsä antoi Clintonille syyskuun 11. päivänä tapahtunut ja videolle ikuistettu sairauskohtaus, josta jäi suuria epäilyksiä.

Toiseksi kirjoittaja ihmettelee Hillary Clintonin mainoksia. Ne olivat toinen toisensa jälkeen vain teemasta ”Donald Trump on suuri ääliö”, tutkimuksen mukaan 76-prosenttisesti. Sama päti debatteihinkin, jossa Clinton ja hänen varapresidenttiehdokkaansa Tim Kaine väistelivät linjakysymyksiä ja käänsivät puheen koko ajan vastustajansa heikkouksiin.

The Weekin mielestä Hillary Clinton pääsi lähimmäksi kattavan vision ja tulevaisuuden kertomista USA:lle, kun hänen privaatti puheensa pankkiireille vuoti julki.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)