Tämän takia lentokoneissa on yhä pakko olla tuhkakupit

Lentokone ilman tuhkakuppeja olisi turvallisuusriski.

  • LKS 20151007  Finnairin uusi Airbus A350 -lentokone laskeutui Helsinki-Vantaan lentokentälle keskiviikkona 7. lokakuuta 2015. Finnair on Euroopan ensimmäinen lentoyhtiö, joka saa käyttöönsä Airbus A350 XWB (Extra Wide Body) -lentokoneen. ... Europe's first A350 XWB (Extra Wide Body) landed at Helsinki-Vantaa Airport today as Finnair recieved their first Airbus A350 XWB, 7th October, 2015. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

    Finnairin Airbus A350 XWB -lentokone Helsinki-Vantaan kentällä.

    ()

Tupakointi lentokoneissa kiellettiin kautta linjan jo 1990-luvun loppuun mennessä. Siksi moni miettiikin, miksi kaikissa uusissakin matkustajakoneissa on silti edelleen näkyvästi merkityt tuhkakupit.

Telegraphin mukaan selitys löytyy ilmailusäännöistä. Esimerkiksi Yhdusvaltojen ilmailujärjestö FAA edellyttää, että kaikista siviili-ilmailukäyttöön tarkoitetuista koneista on löydyttävä tuhkakupit.

Vaatimuksen takana ovat turvallisuushuolet. Vaikka tupakointi onkin kiellettyä, on savukkeelle silti oltava varmuuden vuoksi turvallinen tumppauspaikka siltä varalta, että joku päättää sellaisen polttaa.

Tuhkakupit otetaan säännöissä vakavasti. FAA:n sääntöjen mukaan rikkoutunut tuhkakuppi on korjattava tai vaihdettava uuteen kymmenen päivän kuluessa sen havaitsemisesta. Mikäli alle puolet koneen tuhkakupeista toimii, on aikaraja vain kolme päivää.

Vaatimuksen taustalla olevat huolet ovat varsin todellisia. Vuonna 1973 Varigin lento 820 Rio de Janeirosta Pariisiin syöksyi maahan, kun vessan roska-astiaan heitetty tupakka aiheutti tulipalon matkustamossa. Turmassa menehtyi 123 ihmistä.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.