Verkkouutiset

Tämän takia lentokoneissa on yhä pakko olla tuhkakupit

Lentokone ilman tuhkakuppeja olisi turvallisuusriski.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tupakointi lentokoneissa kiellettiin kautta linjan jo 1990-luvun loppuun mennessä. Siksi moni miettiikin, miksi kaikissa uusissakin matkustajakoneissa on silti edelleen näkyvästi merkityt tuhkakupit.

Telegraphin mukaan selitys löytyy ilmailusäännöistä. Esimerkiksi Yhdusvaltojen ilmailujärjestö FAA edellyttää, että kaikista siviili-ilmailukäyttöön tarkoitetuista koneista on löydyttävä tuhkakupit.

Vaatimuksen takana ovat turvallisuushuolet. Vaikka tupakointi onkin kiellettyä, on savukkeelle silti oltava varmuuden vuoksi turvallinen tumppauspaikka siltä varalta, että joku päättää sellaisen polttaa.

Tuhkakupit otetaan säännöissä vakavasti. FAA:n sääntöjen mukaan rikkoutunut tuhkakuppi on korjattava tai vaihdettava uuteen kymmenen päivän kuluessa sen havaitsemisesta. Mikäli alle puolet koneen tuhkakupeista toimii, on aikaraja vain kolme päivää.

Vaatimuksen taustalla olevat huolet ovat varsin todellisia. Vuonna 1973 Varigin lento 820 Rio de Janeirosta Pariisiin syöksyi maahan, kun vessan roska-astiaan heitetty tupakka aiheutti tulipalon matkustamossa. Turmassa menehtyi 123 ihmistä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)