Verkkouutiset

Neandertalikaan ei jää kadoksiin, uusi testi löytää DNA-jäljet maaperästä

Tiedemiesten kehittämä menetelmä löytää pelkästä maaperästä DNA-jälkiä jopa satojen tuhansien vuosien takaa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Uusi testi paljastaa muinaisten ihmisten ja eläinten oleskelun paikalla maaperästä tehtävän analyysin perusteella, kertoo tiedesivusto Ars Technica. Luita tai muita säilyneitä fossiileita ei tarvita.

Tämä mahdollistaa entistä paremmin esimerkiksi kivikauden työkalujen identifioinnin sen mukaan, mikä ihmislaji niitä käytti. Tutkijat ovat löytäneet menetelmällä muun muassa merkkejä neandertalin- ja denisovanihmisistä, mutta myös esimerkiksi villasarvikuonoista ja mammuteista.

Toistaiseksi vanhimmat analysoidut DNA-sekvenssit ovat noin 700 000 vuoden takaa suotuisissa olosuhteissa viileässä säilyneestä näytteestä, joten tällä hetkellä sillä ei pystytä jäljittämään ihmiskunnan varhaisempia kehitysvaiheita.

Asiantuntijat ovatkin luonnehtineet menetelmän mullistavan ihmiskunnan alkuaikojen tutkimuksen ja tuovan paleoliittisen arkeologian uudelle aikakaudelle.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)