Pelottava havainto lentokoneiden sisäilmasta – "tapahtuu melko säännöllisesti”

Saksalaistiedemiehet ovat tunnistaneet ensi kertaa lentokoneen miehistön jäsenten elimistöistä lentokoneen päästöistä peräisin olevia myrkkyjä.

  • LKS 20150914 Lentoemäntä SAS Blue1:n lennolla Oslosta Helsinkiin 14. syyskuuta 2015. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

    Lentokoneiden sisäilmaan voi vapautua myrkkyjä savutapauksessa.

    ()

Saksalainen tutkijaryhmä on tunnistanut matkustajakoneen miehistön jäsenten elimistöistä myrkkyjä, jotka ovat peräisin niin kutsutun ”savutapauksen” aikana koneen sisäilmaan vapautuvista kaasuista.

Asiasta uutisoivan Deutsche Wellen mukaan tapauksissa on kyse teknisestä häiriöstä tai viasta, jonka seurauksena lentokoneen moottorista peräisin olevia kaasuja pääsee matkustamoon.

”Päänsärkyä, oksentelua, ärsytystä tai pistelyä jaloissa ja käsissä, tokkuraisuutta ja keskittymisvaikeuksia”, tutkijaryhmää johtanut Göttingenin yliopiston professori Astrid Heutelbeck listaa savutapauksen kokeneiden oireita.

Heutelbeckin tiimi on analysoinut kahden vuoden aikana yli 140 potilaan veri ja virtsanäytteet heti lentojen jälkeen. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista on miehistön jäseniä. Heutelbeckin mukaan myrkkyjen vaikutukset voivat olla kumulatiivisia. Ne siis aiheuttavat sitä enemmän vahinkoa, mitä enemmän niitä kertyy kehoon useiden altistumien seurauksena.

Savutapauksissa koneen sisäilmaan pääsee matkustamon paineistukseen ja ilmastointiin käytettävän järjestelmän kautta tavallisesti myrkkyjä kerosiinistä, moottorin öljyistä ja jäätymisen estoaineesta.

Tapaukset nousivat uutisiin vuonna 2010, kun Germanwingsin matkustajakone ajautui vakavaan vaaratilanteeseen molempien lentäjien liki menetettyä lentokykynsä ohjaamoon virranneiden myrkkykaasujen vuoksi.

Euroopan matkustamohenkilökuntaliiton (EurECCA) pääsihteeri Christoph Drescher pitää tutkimustuloksia merkittävinä.

”Kyseessä on Euroopan mittakaavassa ensimmäinen kerta, kun tutkimuksessa on löydetty todisteita siitä, että matkustamohenkilökunnan sairastumisten ja savutapausten välillä on yhteys”, hän toteaa.

”Tämä on meille iso asia. Savutapauksia sattuu melko säännöllisesti”, Drescher jatkaa.

Viime vuonna tapauksia rekisteröitiin Drescherin mukaan 44. Hän sanoo monien tapausten jäävän kuitenkin ilmoittamatta.

Drescher kertoo, että asia on otettu vakavasti lentoyhtiöissä ja lentokonevalmistajat kehittävät parhaillaan teknologiaa, jolla savutapausten riski voitaisiin välttää.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.