– ECall-hälytysjärjestelmä on tärkeä askel autoilijoiden turvallisuuden lisäämiseksi. Järjestelmän myötä voitaisiin pelastaa joka vuosi jopa 2500 henkeä. ECall-järjestelmä olisi käyttäjille ilmainen ja siitä hyötyisivät kaikki autoilijat riippumatta automallista, totesi mietinnön esittelijä Olga Sehnalova (S&D, CZ).
Autoihin asennettava eCall-järjestelmä hälyttäisi vakavista onnettomuuksista automaattisesti 112-hätänumeron avulla. Automaattinen hälytys lähettäisi tiedon onnettomuuspaikasta ja nopeuttaisi pelastustoimien käynnistämistä.
Ehdotuksen mukaan autonvalmistajien on oltava lokakuuhun 2015 mennessä valmiita asentamaan eCall-järjestelmä uusiin henkilöautoihin ja kevyisiin pakettiautoihin. Mepit haluaisivat jättää sääntöihin mahdollisuuden tarkistaa määräaikaa myöhemmin, jotta käyttöönotossa voidaan huomioida teollisuuden järjestelmän kehittämiseen ja testaamiseen tarvittava aika.
Vuonna 2012 EU:n alueella tapahtuneissa auto-onnettomuuksissa menehtyi kaikkiaan 28 000 ja loukkaantui 1,5 miljoonaa ihmistä.
Tietoa pelastustehtäviä varten
Parlamentin jäsenet vahvistivat sääntöjen tietosuojaa koskevia ehtoja ja varmistivat, ettei eCall-järjestelmällä varustettuja autoja jäljitetä.
Parlamentin jäsenet ehdottavat, että onnettomuuksissa järjestelmän tulisi lähettää tietoja ainoastaan ajoneuvoluokasta, käytetystä polttoaineesta, onnettomuusajasta ja -paikasta, ajosuunnasta, kiinnitettyinä olleiden turvavöiden määrästä sekä siitä, tapahtuiko järjestelmän aktivointi automaattisesti vai manuaalisesti.
Komission arvion mukaan eCall-järjestelmän asentaminen autoon maksaisi noin 100 euroa. Parlamentin jäsenten mukaan 112-hätänumeroon perustuva eCall-järjestelmän tulisi olla yleishyödyllinen julkinen palvelu, joka olisi käyttäjille ilmainen.
Parlamentin jäsenet hyväksyivät tarkistukset asetukseen eCall-järjestelmästä äänin 485 puolesta, 151 vastaan ja 32 tyhjää. Neuvosto voi joko hyväksyä parlamentin kannan sellaisenaan tai hyväksyä oman kannan, jolloin asian käsittely jatkuu yhdessä parlamentin kanssa.