Palvelu – ODR eli Online Dispute Resolution -foorumi – toimii kaikilla EU:n virallisilla kielillä ja ratkaisu voidaan antaa kuluttajan pyynnöstä hänen omalla äidinkielellään.
Komission ylläpitämä palvelu toimii siis asiointipisteenä, jonka kautta esimerkiksi suomalainen kuluttaja voi tehdä valituksen toisessa EU-maassa sijaitsevalle vaihtoehtoiselle riidanratkaisuelimelle.
Kuluttajan ei enää tarvitse selvittää, mikä riidanratkaisuelin olisi toimivaltainen käsittelemään asian ja hän voi tehdä valituksen omalla äidinkielellään.
Kaikkien palvelujaan ja tuotteitaan verkossa kuluttajille tarjoavien EU-alueella toimivien yritysten pitää linkittää ODR-forumin osoite sivuilleen nyt foorumin avaamisen jälkeen. Tämä määräys sisältyy 9. tammikuuta voimaan tulleeseen kuluttajariitojen verkkovälitteisestä riidanratkaisusta annettuun EU-asetukseen.
ODR-foorumin kautta kuluttaja voi saattaa toimivaltaisen riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi riita-asian, joka koskee verkossa tehtyä kulutustavaran tai -palvelun hankintaa.
Jos vaihtoehtoisia elimiä on useampia, ODR-foorumi antaa osapuolille mahdollisuuden valita se riidanratkaisuelin, jonka ratkaistavaksi asia annetaan. Suomessa ODR-järjestelmään kuuluvia riidanratkaisuelimiä ovat kuluttajariitalautakunta, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE sekä liikennevahinkolautakunta.
Ennen yhteydenottoa ODR-foorumiin kuluttajan on kuitenkin syytä ensin lähettää reklamaationsa suoraan palveluntarjoajalle. Jos asiassa ei päästä yksimielisyyteen, kuluttajan kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan tai rajat ylittävässä riidassa Euroopan kuluttajakeskukseen.
ODR-foorumin kautta kuluttaja voi saattaa asian vireille kaikissa niissä eurooppalaisissa riidanratkaisuelimissä, jotka noudattavat EU:n asettamia vaatimuksia ja periaatteita muun muassa asiantuntemuksen, riippumattomuuden, puolueettomuuden, tehokkuuden ja laillisuuden osalta.
Eri maiden riidanratkaisuelinten menettelysäännöt voivat kuitenkin poiketa suomalaisten riidanratkaisuelinten menettelysäännöistä; osa riidanratkaisuelimistä perii käsittelymaksuja, joillakin on riidan kohteena olevaa taloudellista etua koskevia raja-arvoja ja osa antaa sitovia, täytäntöönpanokelpoisia ratkaisuja.