Valio kertoo vientinsä muihin maihin kuin Venäjälle kasvaneen tammi-maaliskuussa 25 miljoonaa euroa vuodentakaisesta. Viennin kannattavuus on kuitenkin selvästi heikentynyt.
Valion toimitusjohtajan Annikka Hurmeen mukaan kannattavuuden heikentyminen johtuu siitä, että Venäjän kuluttajatuotteista sai paremman hinnan kuin maailmanmarkkinahintoja seuraavien teollisuustuotteiden viennistä.
Hurme toivoo, että kilpailulainsäädännön tulkinta antaisi Valiolle mahdollisuuden kilpailla itseään merkittävästi suurempien kansainvälisten toimijoiden kanssa tasapuolisesti.
– Valio toivoo, että 15 vuotta sitten sovittu Valion velvoite myydä kilpailijoille raaka-maitoa, eli niin kutsuttu kiintiömaitoehto, tarkastellaan uudestaan, Hurme toteaa yhtiön tiedotteessa.
Hän puhui asiasta torstaina Farmari 2015-maatalousnäyttelyn yhteydessä Joensuussa.
Hurmeen mukaan rajoitteet, jotka olivat tarpeellisia 15 vuotta sitten, vääristävät nyt kilpailua. Hänen mukaansa Valio joutuu nyt subventoimaan muiden Suomessa toimivien perusmaitovalmistajien toimintaa.
– Nykyinen kiintiömaitoehto ei edistä markkinalähtöistä kilpailua suomalaisesta raakamaidosta, vaan Valion kilpailijat voivat säätää maidonkäyttönsä liiketaloudellisen menestyksensä mukaan ostamalla tai jättämällä ostamatta Valion maitokiintiöstä, Hurme harmittelee.
Valio vei viime vuonna maitotuotteita 55 maahan, joista 35 oli EU:n ulkopuolisia. Valio on Suomen suurin elintarvikkeiden viejä, jonka osuus alan viennistä oli 35 prosenttia.
Valion tärkeimmät vientimarkkinat tällä hetkellä ovat Ruotsi, USA, Kiina ja Keski-Eurooppa.