Verkkouutiset

Suomi vie Saksaan enemmän autoja kuin tuo sieltä – näin paradoksi selittyy

Valmet Automotive kokoaa Uudessakaupungissa niin paljon A-sarjan mersuja, että niiden arvo ylittää paperiviennin arvon.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomen suurin vientiartikkeli Saksaan ei ole paperi, hissit, ruostumaton teräs eikä laivat, vaan – henkilöautot.

Tullitilaston SITC-tilaston mukaan ”moottoriajoneuvot henkilökuljetukseen” -luokka Suomesta Saksaan oli vuonna 2015 arvoltaan 1,374 miljardia euroa. Paperi ja pahvi jäivät 1,298 miljardiin euroon.

Tullin ulkomaankaupan taskutilaston kansi paljastaa, mistä on kyse: kuvassa lastataan A-sarjan Mersuja Uudenkaupungin satamassa Saksaan menevään laivaan. Uudessakaupungissahan sijaitsee Suomen ainoa autotehdas, Valmet Automotive.

Tällä hetkellä Valmet Automotive valmistaa Mercedes-Benzin autoja saksalaiselle Daimlerille. A-sarjan Mersujen kokoonpano alkoi vuonna 2013, ja parhaillaan tehdas rakentaa uutta ja päivittää vanhaa valmistuskapasiteettia. Alkuvuodesta 2017 autotehtaalla aletaan tehdä Mersun GLC-katumaasturia.

– Voi olla, että Suomi on maailmassa ainoa maa, joka vie enemmän autoja Saksaan kuin tuo sieltä. Ehkä Japani on samanlainen, sanoo Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki Nykypäivä-lehdessä.

Osittain tämä paradoksi selittyy numerokikkailulla.

Koska Valmet Automotive on Suomen ainoa autotehdas, voisi kuvitella, että tullin ilmoittama 1,374 miljardia euroa on myös yhtiön liikevaihto. Näin ei kuitenkaan ole. Valmet Automotiven tuloslaskelman mukaan yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 399,9 miljoonaa euroa.

Ero selittyy sillä, että tulli laskee omaan summaansa mukaan autojen koko arvon, mutta Valmet Automotive pudottaa tuloslaskelmasta pois Saksasta tuotujen osien arvon.

Valmet Automotivehan toimii siten, että se tuo Suomeen Mersun osia, kokoaa ne täällä yhteen ja toimittaa kokonaisen auton vientiin. Tämän toiminnan Suomeen tuottama lisäarvo on tuo 399,9 miljoonaa euroa.

Kun tämä numeerinen ”hämäys” vähennetään viennin arvosta, voidaan päätellä, että paperi on sittenkin Suomen suurin vientituote Saksaan.

Suurin osa Uudenkaupungin tuotannosta viedään Saksaan, mutta pieni osa jää Suomeen. Ne autot myydään Suomen markkinoilla.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)