Tilausten työllisyysvaikutukset ovat arviolta 17 000 henkilötyövuotta. Tilaukset turvaavat Turun telakan tilauskannan vuoteen 2020 asti.
– Tilausten kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia. Mittavat tilaukset turvaavat telakan ja suomalaisen meriteollisuuden alihankkijaverkoston työllisyyden useiksi vuosiksi. Tilaukset antavat niin telakalle kuin alihankkijoillekin mahdollisuuden kasvaa ja edelleen kehittää maailman huippuluokan osaamistaan, sanoo elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.).
Hänen mukaansa huomattavaa tilauksessa on myös se, että maailman suurin risteilyvarustamo Carnival palaa Turun telakan ja suomalaisen meriteollisuuden asiakkaaksi.
– Tämä on osoitus suomalaisen telakan ja meriteollisuuden maailman johtavasta teknisestä osaamisesta laaturisteilijöiden rakentajana. Erityisesti suomalainen cleantech-osaaminen nousee aluksissa esiin, sillä aluksiin asennetaan kaksoispolttoainekoneet, jotka käyttävät ympäristöystävällistä nesteytettyä maakaasua pääpolttoaineenaan, Rehn toteaa.
– Carnivalin tilaukset ovat myös osoitus Turun telakan omistusjärjestelyjen onnistumisesta, jossa Suomen valtiolla oli tärkeä rooli. Suomalaisen meriteollisuuden cleantech-osaamisen on maailman huippua, sillä nyt tilatuissa risteilyaluksissa on mm. ensimmäistä kertaa tässä kokoluokassa LNG-käyttöiset koneistot, sanoo Rehn.
Carnival Corporation ja Meyer Werft julkistivat aiemmin keväällä yhteistyösopimuksen miljardien eurojen arvoisen neljän suuren (180 000 bruttotonnia/alus) risteilijäaluksen tilauksen. Näistä kaksi rakennetaan Turussa.