Tilastokeskuksen innovaatiotutkimuksen ennakkotietojen mukaan vuosina 2012–2014 aiempaa useampi yritys ilmoitti tuotteisiinsa ja prosesseihinsa liittyvästä innovaatiotoiminnasta. Innovaatioiden käyttöönotto yleistyi etenkin pienten palveluyritysten keskuudessa.
Tutkituista yrityksistä 48 prosenttia harjoitti tuotteisiin ja prosesseihin liittyvää innovaatiotoimintaa. Valtaosa näistä ilmoitti myös tuote- tai prosessi-innovaatioiden käyttöönotosta. Innovaatiotoiminnasta ilmoittaneiden osuudet kasvoivat muutaman prosenttiyksikön edellistutkimuksista.
Innovaatiotutkimus kartoitti ensi kertaa myös digitalisaation merkitystä yritysten liiketoiminnassa. Tilastokeskuksen mukaan digitalisaation voidaan arvioida vaikuttavan merkittävästi yritysten toimintaan.
Palvelualojen yrityksistä lähes puolet arvioi digitaalisten tuotteiden merkityksen suureksi tai kohtalaiseksi, ja 45 prosenttia koki digitalisaation merkittävänä tuotteidensa markkinoinnissa. Teollisuudessa osuudet olivat vastaavasti 22 ja 30 prosenttia.