T&T: Sukkulamurska ei pelota suomalaiskaupunkia – 100 000 euroa selvitykseen Hyperloopista, joka ei toimi

Brittiläisen tutkijan ja videobloggaajan Phil Masonin mielestä koko Hyperloop-suunnitelma on täysi utopia, kertoo Tekniikka ja talous.

  • LKS 20170130  GB; Technical University of Munich load their pod WARR into the tube for the first test of the day in the SpaceX Hyperloop competition in Hawthorne, California on January 29, 2017. Students from 30 colleges and universities from the US and around the world are taking part in testing their pods on a 1.25 kilometer-long Hyperloop track at the SpaceX headquarters. LEHTIKUVA / AFP PHOTO Gene Blevins

    WARR-joukkue Münchenistä lataa sukkulaansa testiputkeen Kaliforniassa 29. tammikuuta.

    ()

Tammikuun lopussa SpaceX -yhtiö esitteli opiskelijoiden saavutuksia Hyperlooop-kilpailussa. Runsaan kilometrin mittaisen testiradan putken pumppaaminen tyhjäksi kesti Tekniikka ja talous -lehden mukaan puolitoista tuntia.

Sähkömoottori antoi sukkuloille alkukiihdytyksen 250 metrin matkalla. Voittajaksi julistettu WARR-joukkue Münchenistä saavutti 90 kilometrin tuntinopeuden ja eteni putkessa kiihdytyksen jälkeen 50 metriä.

Täytenä utopiana Hyperloopia pitävä Phil Mason huomauttaa lehden mukaan, että normaali ilmanpaine vastaa yli kymmenmetrisen vesipatsaan painoa. Jos putkeen syntyy reikä, kymmenen tonnin ilmamassa syöksyy putkeen ja rysähtää äänen nopeudella kohti putkessa liikkuvaa sukkulaa. Sen jälkeen ilmamassa ja sukkulamurska jatkavat putkessa matkaansa kohti seuraavaa sukkulaa.

Ratkaisematta on myös, miten matkustajat pelastetaan tyhjiössä olevasta teräsputkesta, jos järjestelmään tulee häiriö. Lisäksi Masonin mukaan suunnittelijat ovat unohtaneet jopa sellaiset perusasiat kuin teräksen lämpölaajenemisen. Jos putki kootaan kymmenmetrisistä palloista, 40 asteen lämpötilavaihtelu aiheuttaa jokaiseen 5 millimetrin pituusvaihtelun. Pitkillä matkoilla kyse on sadoista metreistä.

Suomessa Hyperloop-putkea on ehdotettu vedettäväksi Helsingistä Tukholmaan. Tekniikka ja talous muistuttaa, että Salon kaupunki jopa tavoittelee Hyperloop-testirataa Suomeen ja on varannut 100 000 euroa selvityksiin, joita myös Tekes rahoittaa.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.