Suomalaisen Työn Liiton järjestämää Osta työtä Suomeen -päivää vietettiin ensimmäisen kerran viime joulukuun 14. päivä eli verojenpalautuksia seuranneena päivänä.
Teemapäivän huomasi Taloustutkimuksen tekemän kyselyn mukaan kolmannes suomalaisista. Heistä yli puolet aikoo pitkällä tähtäimellä lisätä suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamista.
Naiset aikoivat liiton mukaan panostaa selvästi todennäköisemmin suomalaisuuteen teemapäivänä. Myös suurituloisimmat ja vanhemmat ihmiset olivat selvästi muita taipuvaisempia suomalaisen suosimiseen.
Kotimaisuuden suosio oli voimakkainta Pohjois- ja Itä-Suomessa, kun taas Uudellamaalla ja Etelä-Suomessa se oli heikompaa.
Vastaajista 65 prosentin oli sitä mieltä, että veronpalautuksia saavien pitäisi käyttää rahojaan suomalaisen työn tukemiseen ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Yli 65-vuotiasta näin ajatteli 82 prosenttia.
Seuraavan kerran teemapäivää vietetään perjantaina 2. joulukuuta tänä vuonna.
Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaama kyselyt tehtiin joulukuussa, ja siihen vastasi yli tuhat 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.