Kotimaisuuden suosio on voimakkainta Pohjois- ja Itä-Suomessa

Suomalaisen Työn Liitto kertoo järjestämänsä Osta työtä Suomeen -päivän uponneen hyvin suomalaisiin.

  • LKS 20100713 Mansikkaa myynnissä O. Seppäsen torikojulla Hakaniemen torilla Helsingissä 22. kesäkuuta 2010. Tiistaina julkistetun Suomalaisen Työn Liiton juhannustutkimuksessa kohteena olivat juhannuksen arvostus suomalaisena juhlapyhänä, juhannuksen vietto ja rahan käyttö. LEHTIKUVA / PETRA PIITULAINEN

    Kotimaisia mansikoita.

    ()

Suomalaisen Työn Liiton järjestämää Osta työtä Suomeen -päivää vietettiin ensimmäisen kerran viime joulukuun 14. päivä eli verojenpalautuksia seuranneena päivänä.

Teemapäivän huomasi Taloustutkimuksen tekemän kyselyn mukaan kolmannes suomalaisista. Heistä yli puolet aikoo pitkällä tähtäimellä lisätä suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamista.

Naiset aikoivat liiton mukaan panostaa selvästi todennäköisemmin suomalaisuuteen teemapäivänä. Myös suurituloisimmat ja vanhemmat ihmiset olivat selvästi muita taipuvaisempia suomalaisen suosimiseen.

Kotimaisuuden suosio oli voimakkainta Pohjois- ja Itä-Suomessa, kun taas Uudellamaalla ja Etelä-Suomessa se oli heikompaa.

Vastaajista 65 prosentin oli sitä mieltä, että veronpalautuksia saavien pitäisi käyttää rahojaan suomalaisen työn tukemiseen ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Yli 65-vuotiasta näin ajatteli 82 prosenttia.

Seuraavan kerran teemapäivää vietetään perjantaina 2. joulukuuta tänä vuonna.

Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaama kyselyt tehtiin joulukuussa, ja siihen vastasi yli tuhat 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.