Suomalaisista kuluttajista noin 25 prosenttia nostaa hinnan ruokaostosten tärkeimmäksi kriteeriksi, kun taas toiset 25 prosenttia korostaa tuotteen suomalaista alkuperää.
Muita tärkeitä ruuan valintakriteerejä olivat Taloustutkimuksen kyselyn mukaan maku ja terveellisyys.
Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausalan mukaan hintakeskustelussa unohtuu, että kuluttajien kokemukseen ruokakaupan hinta-laatusuhteesta vaikuttaa monta muuttujaa.
Lisäksi Lausala muistuttaa, että eri kuluttajaryhmien ostokriteerit vaihtelevat. Suomalaisia elintarvikkeita suosivat hänen mukaansa selkeästi enemmän naiset, itäsuomalaiset ja yli 65-vuotiaat.
Lausalan mielestä kaupan hintakeskustelun rinnalla olisi tärkeää tarkastella laajemmin suomalaisen elintarvikealan työllistävyyttä.
– Mikäli jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa kuukaudessa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin, syntyisi Suomeen vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa, Lausala arvioi.
Hän mielestään elintarvikeyritykset voisivat vieläkin vahvemmin kertoa tuotteidensa työllistävistä vaikutuksista.