Suomalaisen työn kampanjalla on ollut vaikutusta

Suomalaisen työn kampanja on kyselyn mukaan lisännyt kuluttajien haluja ostaa kotimaista ruokaa.

  • LKS 20150323 Lihamakaronilaatikkoa lounaaksi Helsingissä 23. maaliskuuta 2015. Makaronilaatikko, karjalanpaisti ja karjalanpiirakat ovat perinneherkkuja, jotka suomalaiset kaikkein innokkaimmin haluavat säilyttää kotiruokakulttuurissa. Tämä selviää Suomalaisen työn liiton teettämästä kyselystä, jolla kartoitettiin ruokasuosikkeja. LEHTIKUVA Markku Ulander

    Mies syö lounaaksi suomalaista perinneherkkua lihamakaronilaatikkoa.

    ()

Suomalaisen Työn Liitto, K-ryhmän kaupat, suomalaiset elintarvikevalmistajat ja käyttötavarateollisuuden sekä rakennus- ja remontointialan yritykset ovat kampanjoineet yhdessä näkyvästi suomalaisen työn puolesta. Kampanja saa jatkoa jo kolmatta vuotta.

Suomalaisen Työn Liiton teettämässä kyselyssä 46 prosenttia vastaajista tunnisti suomalaisten tuotteiden ja palveluiden työllistävistä vaikutuksista muistuttavan kampanjan.

– Kampanjasta tietoiset kuluttajat ostavat selvästi keskimääräistä useammin erityisesti kotimaisia elintarvikkeita ja käyttötavaroita. Tuoreen tutkimuksemme mukaan jopa 73 prosenttia ostaa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen, kun vuosi sitten luku oli 71 prosenttia ja sitä ennen, kampanjan alkaessa 62 prosenttia, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta tiedotteessa.

Kotimaisten elintarvikkeiden ostamisen syiksi vastaajat mainitsivat useimmiten laadun lisäksi työllisyyden ja turvallisuuden.

Taloustutkimuksen joulukuussa tekemään kyselyyn vastasi 1 051 suomalaista kuluttajaa.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.