– Optisella alalla verkkokauppa täydentää asiakaspalvelua, ja moni tilaa esimerkiksi piilolinssit optikkoliikkeen verkkokaupasta optikkokäyntien välillä. Uskon alan näkymiin, sillä hyvästä näkemisestä ja silmien terveydestä on pidettävä huolta taloudellisista suhdanteista riippumatta, toteaa Suomen Optisen Toimialan toimitusjohtaja Panu Tast.
Silmälasikauppa jatkaa kasvuaan
Optisten tuotteiden euromääräinen myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 8 prosenttia vuodentakaisesta 156,2 miljoonaan euroon. Optisen alan kauppa on ollut kasvussa jo yli vuoden.
Toimialan kasvuun on Suomen Optinen Toimialan mukaan syynä erityisesti monitehosilmälasien hyvä menekki. Moniteholasien keskihinta on kivunnut 372 euroon, mikä on 12,1 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
Kauppansa tekevät erityisesti yksilöllisesti suunnitellut silmälasilinssit, joissa on näkömukavuutta parantavia ominaisuuksia.
Myös piilolasien myynnin arvo on kasvussa, vaikka kappalemääräinen myynti on hieman vähentynyt. Kuluttajat suosivat alkuvuonna kuukausilinssejä kertalinssien sijaan, mikä on toisaalta laskenut piilolinssien käyttökustannuksia.
– Piilolinsseissä näyttää voimistuvan sama kehitys kuin silmälaseissa aikaisemmin. Kuluttajat ostavat kehittyneempiä, uusia ja silmäystävällisempiä linssejä, jotka myös maksavat enemmän, kertoo Tast tiedotteessa.
Optisen kaupan kasvua hillitsi aurinkolasien vähentynyt kysyntä. Aurinkolasikauppa supistui tammi-kesäkuussa kymmenen prosenttia viime vuoden ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. Heinäkuussa tosin tilanne voi olla toinen.