Toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukosen mielestä Sanoman kolmas vuosineljännes oli kuitenkin askel oikeaan suuntaan yhtiön muutosstrategian toteutuksessa.
– Uuden median myynti kasvoi 7 prosenttia. Viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana jo 40 prosenttia kuluttajamedian myynnistämme Hollannissa ja Suomessa tuli uuden median tuotteista ja palveluista, Kaukonen kertoo yhtiön tulostiedotteessa.
Sanoman liikevaihto laski heinä-syyskuussa 11 prosenttia 478 miljoonaan euroon. Liikevoitto ilman kertaeriä laski yli 19 prosenttia 62 miljoonaan euroon.
Kaukosen mukaan Sanoman kuluttajamedian toiminnot Suomessa tekivät hyvän tuloksen operatiivisessa liiketoiminnassa digitaalisen myynnin kasvun ja kustannussäästöjen ansiosta.
– Suomen kuluttajamedian liiketoimintojen kannattavuus on kuitenkin edelleen liian alhainen. Jatkamme työtä kannattavuuden ja tehokkuutemme parantamiseksi; Kaukonen kertoo.
Hollannissa puolestaan yhtiön strategia etenee Kaukosen mukaan suunnitellusti, ja oppimisliiketoiminnassa orgaaninen tulos oli jälleen vahva.
Sanoma odottaa rakennemuutoksilla oikaistun liikevaihdon laskevan tänä vuonna jonkin verran. Myös liikevoitto ilma kertaeriä laskee viime vuodesta. Konserni odottaa palaavansa kasvu-uralle vuonna 2016.