Hän toteaa, että Suomen rautatiejärjestelmän tehokkuus piilee kaluston korkeassa käyttöasteessa. Pitkien etäisyyksien ja ohuiden liikennevirtojen maassa on samoilla vetureilla ja henkilöstöllä ajettu vuosikymmeniä sekä henkilö- että tavaraliikennettä.
– Lisääntyvät kustannukset valuvat lippujen hintoihin ja teollisuuden logistiikkakustannuksiin. Vielä ei ole varmaa, saadaanko kilpailuttamisesta edes vastaavia säästöjä, saati merkittävää lisähyötyä, Sauli Hievanen sanoo SAK:n verkkosivuilla.
Kilpailulle avaamisen jälkeen tavara- ja henkilöliikenteelle tarvittaisiin hänen mukaansa oma kalustonsa ja henkilöstönsä, samalla varakaluston ja henkilöstön määrää on kasvatettava.
Myös VR:n pilkkominen neljään eri yhtiöön lisää Hievasen mukaan hallintoon liittyviä kustannuksia.
– Uusista ratainvestoinneista ei ole puhuttu mitään, vaikka ne ovat ehdoton edellytys, jotta voisimme saavuttaa kilpailuttamisen hyötyjä lisäliikenteestä tai paremmasta täsmällisyydestä, hän sanoo.