Suomessa voidaan hyvin vapauttaa miedot viinit ja esimerkiksi A-olut vähittäiskauppojen valikoimiin. Alkoholinmyynti ruokakaupoissa olisi jatkossakin luvanvaraista.
EU-oikeuden näkökulmaa lakiuudistuksiin arvioitiin viime syksynä tehdyssä asiantuntijaselvityksessä. Selvitys osoittaa, että A-oluen ja mietojen viinien myynnin vapauttaminen ei välttämättä edellytä monopolin purkua.
– Mietojen viinien ja vahvojen oluiden myynnin vapauttaminen ruokakauppoihin ei automaattisesti tarkoita muiden saman vahvuisten alkoholijuomien myynnin vapauttamista. Väkevien alkoholijuomien myyntiin muutos ei vaikuttaisi lainkaan, kertoo Päivittäistavarakauppa ry PTY.
EU-oikeudellinen arviointi ei yksioikoisesti perustu tuotteiden alkoholipitoisuuksiin. EU-oikeuden kannalta keskeinen merkitys on toisesta jäsenvaltiosta tuotavien alkoholijuomien syrjimättömän kohtelun varmistamisella. Mietojen viinien myynnin vapauttaminen ei ole ongelma, sillä kotimainen tuotanto Suomessa on hyvin pientä.
Tilaviinien suoramyynti viinitiloilta on Suomessa jo nykyisin sallittu ja se on komission hyväksymä menettely. Vahvojen erikoisoluiden myynti voidaan myös vapauttaa, sillä kaupalla on mahdollisuus varmistaa tasapuolinen valikoima kotimaisia ja tuontioluita.
Päivittäistavarakaupan mukaan myös kilpailuoikeuden ja relevanttien markkinoiden näkökulmasta on selvää, etteivät oluet, viinit ja viinapohjaiset juomasekoitukset kuulu samoille tuotemarkkinoille.
– Mietojen alkoholijuomien myyntiä Alkon ulkopuolelle vapauttava uudistus toteuttaisi itse asiassa nykyistä paremmin EU:n sisämarkkinoiden ja kilpailuoikeuden periaatteita, sanoo PTY.
Oluen, siidereiden ja lonkeroiden osuus Alkon myynnistä vähäinen
– Kaupan valikoimaa voidaan laajentaa vastuullisesti vaiheittain. Aluksi voitaisiin vapauttaa alle 7 tilavuusprosentin alkoholijuomien myynti, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.
– Pidemmällä aikavälillä myös mietojen viinien myynti tulee sallia ruokakaupoissa Suomessakin. Uudistus ei romuttaisi Alkon asemaa, sillä oluet, siiderit ja lonkerot ovat Alkolle marginaalinen tuoteryhmä. Käsitykseni mukaan niiden osuus Alkon myynnistä on vain noin 6–7 prosenttia, Luoto jatkaa.
Hänen mielestään rajoitusten purkaminen vähentäisi Alkon sijoittumisesta aiheutuvaa kilpailuhaittaa, parantaisi työllistämisen edellytyksiä ja erityisesti pienten myymälöiden kilpailukykyä sekä tukisi kotimaisia elinkeinoja, kuten pienpanimoita.
PTY laskee, että kun alle 7 tilavuusprosentin alkoholijuomien hankinta siirtyisi kotimaahan, matkustajatuonti vähenisi ja Suomi saisi noin sata miljoonaa euroa lisää alkoholiverotuloja vuosittain. Noin 80 prosenttia tuoduista alkoholilitroista on vahvoja oluita, siideriä ja lonkeroa.