Verkkouutiset

”Kauppa rohmuaa munatuotot – jos muutosta ei tule munat maatilamyyntiin”

Maa- ja metsätaloustuottajien keskusjärjestö MTK:n mukaan kauppa rohmuaa munatuotot. Jos tähän ei tule muutosta, myydään kananmunia entistä enemmän kauppaketjujen ohi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kananmunien kulutus on noussut peräti kymmenen prosenttia viimeisen kolmen vuoden aikana. Siitä huolimatta tuottajahinta on painettu ennätyksellisen alas. Tuottaja saa kananmunien kuluttajahinnasta keskimäärin vain 28 prosenttia, vaikka tuottaa käytännössä tuotteen koko arvon.

Kananmunan keskimääräinen vähittäismyyntihinta oli tammikuussa Tilastokeskuksen mukaan 3,50 euroa kilolta.

Tuottaja taas sai munakilostaan Luonnonvarakeskuksen mukaan keskimäärin euron. Sillä tuottaja kattaa muun muassa rehujen ja kanojen hankinnan, tuotantotilojen lämmityksen ja valaistuksen, työkustannuksen sekä rakennuksista ja laitteista aiheutuvat kiinteät kustannukset.

Kaupan osuus munakilosta oli 1,70 euroa. Loput menivät pakkaamolle (38 senttiä) ja arvonlisäverona verottajalle (43 senttiä).

Luomumunista ei ole avoimesti saatavilla keskimääräistä vähittäismyyntihintaa, eikä jakoa kaupan ja pakkaamon osuuksista. S-ryhmän Foodie.fi -palvelussa keskimääräinen luomumunatuotteiden kuluttajahinta oli maaliskuussa 6,69 euroa kilolta. Luomukananmunien tuottajahinta on Luonnonvarakeskuksen tietojen mukaan keskimäärin 2,45 euroa kilolta.

Kauppa ja pakkaamo pusertavat luomumunista itselleen näin ollen peräti 3,42 euroa kilolta eli euromääräisesti 64 prosenttia suuremmat tuotot kiloa kohti kuin kananmunista keskimäärin.

− Lisätuotto kuuluisi tuottajille, jotka luomun tuottavat, sanoo MTK.

− Jos epäoikeudenmukaisuus munatuottojen jaossa ei korjaannu, siirtyvät tuottajat laskevien tukien aikana myymään muniansa entistä enemmän suoraan kuluttajille joko maatiloiltaan tai erilaisten netissä toimivien suoramyyntikanavien ja verkostojen kautta. Tällainen kehityssuunta on jo nähtävissä sekä tavanomaisessa tuotannossa että luomussa, sanoo MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala.

MTK:n mielestä tuottajien täytyy saada suurempi osuus tuloistaan markkinoilta. Nyt hintarakenne ei ole oikeudenmukainen.

− Miksi se, joka tekee koko salmonellavapaan tuotteen, panostaa eläinten hyvinvointiin, huolehtii tuotannon tasapainosta ympäristönsä kanssa, saa vain alle kolmanneksen tuotteen arvosta? Tämä ei ole aprillia vaan valitettavasti täyttä todellisuutta, Rantala sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)