Verkkouutiset

Kuluttaja-asiamies ja poliisi varoittavat mobiilihuijauksista

Kuluttaja-asiamies ja poliisi muistuttavat, että netissä ja mobiilisovelluksissa vastaan tuleviin mainoksiin ja päivityspyyntöihin kannattaa suhtautua kriittisesti.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuluttaja-asiamies, kuluttajaoikeusneuvojat, Euroopan kuluttajakeskus ja Keskusrikospoliisi ovat saaneet viime aikoina lukuisia yhteydenottoja erilaisista mobiililaitteilla ja netissä tehdyistä huijauksista.

Huijauksille on tyypillistä, että kuluttaja tulee huomaamattaan tilanneeksi jonkin yksittäisen palvelun tai tehneeksi kestotilauksen.

Kuluttaja-asiamiehen tietoon on tullut muun muassa tapauksia, joissa kuluttaja on osallistunut älypuhelimellaan kilpailuun, josta on voinut voittaa esimerkiksi iPhonen tai iPadin ja on samalla tullut tietämättään tilanneeksi jonkin tuotteen tai palvelun.

Niin ikään kuluttaja on saanut matkapuhelimeensa viestin, jossa kerrotaan jonkin sovelluksen, esimerkiksi Whatsappin, vanhenevan ja pyydetään puhelinnumeroa. Tämän jälkeen kuluttajan matkapuhelimeen on saapunut viesti, jossa kerrotaan kuluttajan tehneen sopimuksen palvelun kuukausitilauksesta.

Joissakin tapauksissa kuluttajaa on pyydetty netissä antamaan esimerkiksi puhelinnumero, auton rekisterinumero tai muu tieto, jonka perusteella on mahdollista selvittää hänen yhteystietonsa. Tämän jälkeen kuluttajalle on lähetetty lasku palvelusta, jota hän ei ole tilannut.

Tiedossa on myös tapauksia, joissa kuluttajat eivät ole olleet missään yhteydessä huijauksen taustalla olevaan yritykseen, mutta ovat silti saaneet laskun tuotteen tai palvelun tilauksesta.

Ohjeita kuluttajille

– Ilmaisia tuotteita ei yleensä ole olemassakaan. Ilmaisena mainostetun tuotteen tarkoitus on ainoastaan houkutella sinut tekemään tilaus, jonka jälkeen yritys alkaa lähettää sinulle maksullisia tuotteita.

– Suhtaudu kriittisesti ilmaisissa mobiilisovelluksissa oleviin mainoksiin ja päivityskehotuksiin.

– Älä klikkaa Facebookissa ja mobiilisovelluksissa mainoksia, joiden kieliasu on puutteellinen.

– Jos saat laskun ostoksesta tai tilauksesta, jota et ole mielestäsi tehnyt, reklamoi joko puhelimitse tai sähköpostitse palveluntarjoajalle ja mahdolliselle laskua perivälle perintäyhtiölle. Perustele samalla, miksi et ole velvollinen maksamaan laskua. Perintää ei saa lain mukaan jatkaa ennen kuin asia on selvitetty. Et myöskään saa tässä tapauksessa laskun maksamatta jättämisestä maksuhäiriömerkintää, koska tuomioistuimen on ensin annettava asiassa lainvoimainen velkomustuomio.

– Huijariyrityksillä on tapana muuttaa mainoksiaan ja sivustojaan tai poistaa ne kokonaan verkosta. Jos epäilet netissä olevaa mainosta huijaukseksi, ota siitä kuvakaappaus. Kuvakaappauksen avulla sinun on helpompi jälkikäteen todistaa, mitä sivustolla on lukenut.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)