Mediamainonta väheni vuodessa yli viidenneksellä

Kesäkuussa mainonta väheni vuodentakaisesta varsinkin painetuissa medioissa, kun taas mainonta elokuvissa, ulkona ja verkossa oli kasvussa.

  • LKS 20170619 Työntekijät vaihtavat mainosjulisteita Pasilan asemalla Helsingissä 18. kesäkuuta 2017. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

    Ulkomainonta kasvoi kesäkuussa yli 18 prosenttia vuodentakaisesta. Kuva Pasilan asemalta Helsingistä.

    ()

Mediamainonta väheni Suomessa kesäkuussa vuodentakaisesta yli viisi prosenttia tutkimuslaitos Kantar TNS:n mukaan.

Painetuissa lehdissä mainonta väheni hiukan yli 15 prosenttia, kaupunki- ja noutolehdissä lähes 14 prosenttia ja aikakauslehdissä hieman yli seitsemän prosenttia.

Myös televisiomainonta oli hieman yli neljän prosentin laskussa, ja radiomainontakin väheni yli puolentoista prosenttia.

Sen sijaan elokuvamainonta kasvoi vuodentakaisesta yli 52 prosenttia, ulkomainonta hieman yli 18 prosenttia ja verkkomainonta lähes neljä prosenttia.

Vähittäiskaupan mainonta perinteisissä medioissa väheni kesäkuussa vuodentakaisesta 22 prosenttia. Telepalvelujen mainonta väheni 13 prosenttia ja moottoriajoneuvojen mainonta vajaat kaksi prosenttia.

Sen sijaan finanssialan mainostajat lisäsivät kesäkuussa lähes 46 prosenttia, ja työpaikkailmoittelu kasvoi melkein 16 prosenttia.

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.