Viime vuoden toisella puoliskolla käyntiin päässyt kasvu näyttää saavan jatkoa.
– Media-ala kasvaa etenkin kustannustoimialan yritysten kasvun myötä. Koko toimialan kasvu on kuitenkin edelleen haurasta ja selittyy pitkälti Suomen yleisen talouskehityksen parantumisella sekä journalistisen liiketoiminnan ulkopuolisten osa-alueiden kasvulla, sanoo Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja.
Toimialan kasvua rasittavat vaikeudet mediamainosmarkkinoilla, joilla ensimmäisen neljänneksen kumulatiivinen lasku oli 2,6 prosenttia. Verkkomainonta kasvaa, mutta se ei riitä kompensoimaan printtimainonnan menetyksiä.
Radion mainosmyynti kasvoi edelleen
Radio- ja televisiotoiminnan liikevaihto kasvoi tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 7,0 prosenttia.
Kasvu selittynee Erämajan mukaan pääosin tilastovaihtelulla, mutta radiomedian mainosmyynnin kehitys on edelleen ollut vahvaa.
Mainosmyynti on alkuvuoden aikana kasvanut radiomediassa 4,4 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden televisiomainonnan laskiessa 6,3 prosenttia.
Kustannustoiminta kasvupolulle
Kustannustoiminnan liikevaihto kasvoi vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä 0,9 prosenttia. Kasvun odotetaan vauhdittuvan jopa kahteen prosenttiin loppuvuoden aikana.
Painoalan liikevaihto supistui kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 0,1 prosenttia, mutta volyymi kasvoi 2,4 prosenttia.
Kehitys on kahdensuuntaista. Vienti laskee edelleen vahvasti, mutta kotimaan myynti kasvaa myös liikevaihdolla mitattuna. Yritykset kokevat lähitulevaisuuden suhdannenäkymät positiivisiksi.