Verkkouutiset

Suomi yhä suositumpi matkailumaa – kasvumahdollisuuksia on

Matkailun kasvunäkymät ovat Suomessa erinomaiset. Aasian ja Euroopan lisäksi kasvua voidaan odottaa jälleen myös Venäjältä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Kotimaisten yöpymisten kasvu on ollut parasta viiteen vuoteen. Matkailun kasvu kotimaassa on parasta työllisyyden ja talouden hoitoa, sanoo Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi.

Suomen majoitusliikkeissä yövyttiin 20,4 miljoonaa kertaa. Määrä oli 3,2 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Venäläiset yöpyivät Suomen majoitusliikkeissä 698 000 vuorokautta, mikä on kymmenyksen vähemmän kuin vuonna 2015. MaRan tuoreen kyselyn mukaan yli puolet jäsenyrityksistä arvioi venäläisten asiakkaiden määrän kasvaneen vuodenvaihteen sesongin aikana. Lähes kaikissa kasvusta ilmoittaneista yrityksistä venäläisten määrä lisääntyi vähintään 6 prosenttia.

Aasialaisten yöpymiset Suomessa kasvoivat 17 prosenttia. Isoista matkailumaista eniten kasvoivat kiinalaisten (27 %) yöpymiset. Myös yhdysvaltalaisten ja espanjalaisten yöpymisissä oli selvää kasvua. Kaikkien ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset kasvoivat lähes viisi prosenttia, eniten Lapissa. Kotimaiset yöpymiset lisääntyivät erityisesti Etelä-Karjalassa (15 %) ja Lapissa (10 %).

Investoinnit huipputasolla – ongelmana heikko kannattavuus

Matkailuala valmistautuu lisääntyvään kysyntään ja investoi voimakkaasti lähivuosina. Uusiin hotelli- ja kylpylähankkeisiin on investoitu ja investoidaan vuosina 2015–2020 noin miljardilla eurolla.

Hotelli- ja kylpylätoimialan ongelmana on kuitenkin heikko kannattavuus, mikä aiheutuu suurista kiinteistä kustannuksista ja kysynnän vaihteluista.

– Hallituksen tulisi alentaa palkan sivukuluja erityisesti nuorisotyöllisyyden parantamiseksi. Valtion ja kuntien tulisi yhdessä matkailuyritysten kanssa myös satsata vetovoimaisiin matkailukohteisiin, jotka pidentäisivät matkailijoiden viipymää Suomessa. Keskivertoviipymä Suomessa on tällä hetkellä vain kaksi vuorokautta, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Kilpailu ulkomaisista matkailijoista on kovaa. Timo Lapin mielestä Suomen näkyvyyttä ulkomailla on parannettava entisestään ulkomaalaisten matkailijoiden houkuttelemiseksi.

– Valtion tulee korottaa Visit Finlandin määrärahoja vähintään 15 miljoonaan euroon, hän esittää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)