Verkkouutiset

Mediatalojen päänsärky: mainontaa siirretään nettiin, kansa ei sitä halua

Sanomalehdet vastaavat entistä paremmin lukijoiden tarpeisiin, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Yhteisöllistyvä media –tutkimuksen vastaajista 59 prosenttia ilmoittaa olevansa tyytyväisiä sanomalehtien nykyiseen tuote- ja palvelutarjontaan. Tyytyväisten määrä on noussut vuodessa kuusi prosenttiyksikköä.

– Suomalaisten vastauksissa sanomalehtien vahvuuksien kärkeen nousivat luotettavat ja asiantuntevat uutiset, sisällön runsaus, mahdollisuus lukea lehteä sekä painettuna että digitaalisesti ja lehdissä oleva mainonta, kertoo Sanomalehtien Liiton kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen.

Sanomalehtien lukeminen sähköisillä välineillä on edelleen lisääntynyt. Tabletilta lukeminen on yli kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana. Nyt jo joka kolmas suomalainen (33 %) lukee sanomalehtiä tabletilla.

Sanomalehtien lukeminen tabletilla hipoo jo samaa tasoa kuin sanomalehtien lukeminen matkapuhelimella (36 %), joka sekin on lisääntynyt selvästi.

Eniten sanomalehtien lukemista älypuhelimella ovat lisänneet vanhimmat ikäluokat. 65–74-vuotiaiden keskuudessa heidän osuutensa on yli kaksinkertaistunut vuodessa noin 20 prosenttiin.

Painetun sanomalehden suosio on yhä korkea, sillä 84 prosenttia suomalaisista lukee painettuja sanomalehtiä. Osuus on pysynyt käytännössä ennallaan vuosina 2012–2014.

Ulkomaisten uutisvälineitä seuraa kolmannes suomalaisista.

Mainoksista päänsärkyä

Suomalaiset haluavat vastaanottaa mainontaa mieluiten paperilla. Painetut lehdet saavat nyt jopa kahta edellisvuotta enemmän mainintoja, kun kysytään parasta tapaa mainostaa tuotteita ja palveluita.

Toiseksi mieluisinta mainontaa on suoramarkkinointi postitse. Sen suosio on laskenut. Internet, sähköposti ja televisio jäävät selvästi painetusta viestinnästä, samoin sosiaalinen media.

– Ristiriita kuluttajien ja mainostajien näkemysten välillä on suuri. Mainontaa on siirtynyt vauhdilla sähköisiin kanaviin, vaikka kuluttajat haluavat mainokset mieluiten painettuina, Kirjonen toteaa.

Yhteisöllistyvä media -tutkimus tehtiin marraskuussa 2014 Aikakausmedian, Itellan ja Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta. Tutkimuksen toteutti 15/30 Research. Tutkimukseen vastasi 998 ihmistä. Otos edustaa 15–74-vuotiaita suomalaisia. Virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tiedot kerättiin sähköisellä kyselyllä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)