Henkilökuljetusmarkkinoiden sääntely yhtenäistyy nyt kerralla, kun aiemmin sitä on yritetty viedä eteenpäin osauudistuksina.
Linja-autoliitto uskoo, että liikennekaaren myötä markkinoiden avaaminen ja digitalisaation hyödyntäminen parantavat merkittävästi henkilökuljetuspalveluiden tarjontaa ja kiinnostavuutta. Suurimman hyödyn saavat henkilöliikenteen asiakkaat ja yrittäjyys.
– On hienoa, että hallituspuolueet ovat saavuttaneet poliittisen kompromissin liikennekaaresta. Kaari tuo suomalaisen liikennepolitiikan tälle vuosisadalle, sanoo toimitusjohtaja Mika Mäkilä Linja-autoliitosta.
Liikennekaaren ensimmäinen osa liittyy laajempaan liikennepolitiikan uudistamiseen. Linja-autoliitto odottaa nyt sitä, miten valtio irtaantuu matkustamista vaikeuttavasta ja vakavia markkinahäiriöitä aiheuttavasta Waltti-lippu- ja maksujärjestelmästä.
Muutoinkin liikennekaaren käytännön toteutumista, kuten palvelusetelin käyttöönottoa, on seurattava tarkoin.
– Tämän vuoksi julkisen tuen markkinoita vääristävät vaikutukset ja muut julkisen sektorin kilpailuneutraliteettikysymykset ovat nousemassa liikennepolitiikan keskiöön. Liikennekaari tukee tätä ja luo pohjaa markkinaehtoiselle toimintamallille, liitto toteaa tiedotteessaan.