Verkkouutiset

Matkustamiseen ja ajoneuvoihin liittyvät kuluttajavalitukset kasvussa

Kuluttajat ottivat yhteyttä kuluttaja-asiamieheen tai maistraateissa toimivaan kuluttajaneuvontaan viime vuonna yli 77 000 kertaa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Aiempien vuosien tapaan yleisimmät valituksen aiheet liittyivät ajoneuvoihin, asumiseen sekä elektroniikkaan ja kodinkoneisiin. Ajoneuvoihin ja matkustamiseen liittyvät yhteydenotot lisääntyivät edelliseen vuoteen verrattuna.

Ajoneuvoihin liittyvät kuluttajien yhteydenotot lisääntyivät kuudella prosentilla. Autokauppaa koskevat yhteydenotot koskivat valtaosin käytettyjä autoja. Kuluttajat valittivat yleisimmin siitä, että käytettynä ostetussa autossa ilmeni vika tai vikoja pian kaupanteon jälkeen.

Kuluttajat eivät aina hahmota sitä, että vanhalla autolla voi olla takanaan satojatuhansia ajokilometrejä, ja ettei autoliike ole vastuussa auton tavanomaisesta kulumisesta. Uusien autojen kaupassa kuluttajien yhteydenotot liittyivät muun muassa lisävarusteisiin, kuljetusvaurioihin ja toimitusaikoihin.

– Kuluttajan ja yrityksen näkemykset asioiden ratkaisusta eivät aina vastaa toisiaan. Kuluttajaneuvonta tarjoaa toimintaohjeita, kuluttajansuojalain tulkintaa ja sovitteluapua näissä tilanteissa, kuluttaja-oikeusneuvoja Raija Marttala Uudenmaan maistraatista kertoo.

Matkustamiseen liittyvät yhteydenotot lisääntyivät lähes kahdeksalla prosentilla. Taustalla vaikuttaa muun muassa omatoimimatkailun suosion kasvu.

Verkkosivustoilta lentolippunsa itse varaavat kuluttajat eivät aina perehdy varausehtoihin. Kuluttajaviranomaisiin yhteydessä olleille kuluttajille saattoi olla yllätys, ettei lipulla ollut muutosoikeutta tai muutosten tekeminen oli maksullista.

Kuluttajat kysyivät myös usein oikeudestaan vakiokorvaukseen lennon viivästyessä. Kysymyksiä heräsi etenkin silloin, kun lentoyhtiö pyrki välttämään vakiokorvauksen maksamisen vetoamalla poikkeuksellisiin olosuhteisiin.

Anttilan konkurssi heinäkuussa 2016 näkyi myös kuluttajien yhteydenotoissa. Kuluttajat ottivat heinäkuussa Anttilaan, NetAnttilaan ja Kodin1-tavarataloihin liittyen yhteyttä useammin kuin koko alkuvuonna yhteensä.

Kuluttajat kysyivät useimmiten, mitä tehdä silloin, kun he olivat jo maksaneet tilauksen verkkokaupassa, mutta yrityksen konkurssin vuoksi tuotetta ei toimitettu heille.

– Verkkokaupoista voi tilata turvallisin mielin, kunhan muistaa muutamat perusasiat esimerkiksi tilauksen maksutapaan liittyen. Tilauksensa luottokortilla maksanut kuluttaja voi vaatia rahojen palautusta myös luottokorttiyhtiöltä, jos tilauksen kanssa on ongelmia, Marttala sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)