Verkkouutiset

Komissaari varoittaa: Miljardisakot uhkaavat Saksan autoteollisuutta

EU:n talouskomissaari Günther Oettingerin mukaan sakot autoteollisuuden mahdollisesta kartellitoiminnasta liikkuvat miljardien eurojen suuruudessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Viimeisten kymmenen vuoden aikana EU on antanut rangaistuksia autoteollisuuden kartellitapauksissa yhdeksän kertaa ja määrännyt noin kymmenen miljardin euron sakot. Se osoittaa, minkälaisesta kokoluokasta voi tälläkin kertaa olla kyse, Günther Oettinger sanoi Bild-lehden haastattelussa.

Kyse on epäilystä, että saksalaiset suuret autovalmistajat olisivat sopineet yhdessä teknisistä kysymyksistä EU:n kilpailulainsäädännön vastaisesti. EU on aloittanut asiassa tutkinnan.

Oettinger toteaa lehden haastattelussa, että EU:n kilpailuviranomainen ei suojele isoja nimiä, eikä pelkää antaa sellaisia rangaistuksia, jotka satuttavat yrityksiä ja aiheuttavat pelotteen.

Saksan autoteollisuuden kartellitapaus liittyy viimeaikaisiin diesel-skandaaleihin. Der Spiegel kertoi ensimmäisenä Volkswagenin, Audin, Porschen, BMW:n ja Daimlerin salaisesta yhteistyöstä, jossa on sovittu tekniikasta, kuluista, alihankkijoista ja diesel-autojen pakokaasupuhdistuksesta.

VW ja Daimler ilmoittivat itse kilpailuviranomaisille tehneensä mahdollisesti kartellitoiminnaksi tulkittavia sopimuksia.

Pahimmillaan uhkaavat ajokiellot

Dieselautojen typpioksidipäästöt ovat muodostuneet Saksassa kuumaksi aiheeksi, kun suurten kaasujen typpioksidipitoisuudet ylittävät selvästi viitearvot.

Viime viikolla pidetyssä diesel-huippukokouksessa autoteollisuus sopi kutsuvansa osan diesel-autoista tehtaalle ohjelmistopäivitystä varten. Saksassa kuitenkin pelätään, että kuluttajien kysyntä dieselautoja kohtaan alkaa sakata.

Oettingerin mielestä vasta tulevien kuukausien aikana selviää, ovatko huippukokouksessa sovitut toimet riittäviä.

– Jos ne eivät johda tavoitteisiin, teollisuuden pitää hätätapauksessa varautua moottoreiden teknisiin korjauksiin, jos se haluaa välttää ajokiellot, Oettinger sanoi Bildille.

Oettingerin mielestä dieseliä ei pidä kuitenkaan demonisoida.

– Se on selvästi tehokkaampi kuin bensiinimoottori ja päästää vähemmän hiilidioksidia, Oettinger huomautti.

Hänen mukaansa dieselautojen 40 prosentin osuus Saksassa hyödyttää myös ympäristöä.

– Jopa suurimpien diesel-kriitikoiden pitää tunnustaa, ettemme saavuta vuodesta 2020 EU:ssa sovittuja hiilidioksidipäästöjen uusia rajoja ilman dieseliä, Oettinger sanoi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)