Verkkouutiset

Kauppalehti: Suomen elintarvikeviennille voisi löytyä jättimarkkinat Kiinasta

Kiinalaisten luottamus omaan ruoantuotantoon on heikentynyt ja ulkomailta tuoduille elintarvikkeille on kysyntää, kertoo Kauppalehti.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Hongkongissa toimivan Fintrade-Mercer Groupin operatiivisen johtajan Annika Hiltusen mukaan suomalaisten pitäisi iskeä Kiinan ruokamarkkinoille.

Kiinan lukuisat ruokaskandaalit ovat vähentäneet luottamusta omaan tuotantoon ja tuontiruokaa pidetään maassa turvallisena.

– Suomi on perinteisesti vienyt Kiinaan raaka-aineita, paperia ja koneita. Nyt alkaa olla markkinaa, mihin myydä kuluttajatuotteita, Hiltunen sanoo.

Annika Hiltusen mukaan liha, kala, vilja, marjat, sienet, juomat, makeiset, maitotuotteet, luomu ja terveysvaikutteiset elintarvikkeet ovat esimerkkejä tuotteista, joita Suomi voisi viedä Kiinan markkinoille.

Suomalaisista elintarvikeyrityksistä esimerkiksi Valio on jo alkanut laajentaa vientiään Aasian markkinoille.

– Suomalaista ruokaa brändätään maatasolla Arktisen ruoan konseptilla. Sen tavoitteena on kirkastaa suomalaisen ruoan brändiä ja vauhdittaa elintarvikevientiä. Konseptia on tarkoitus testata toteuttamalla vuonna 2016 vientipilotti valitulla markkinalla Aasiassa, Valio kertoi tiedotteessaan aiemmin tässä kuussa.

Valio on nimennyt Kiinan yhdeksi kiinnostavimmista markkinapaikoista. Siellä Valio on toiminut jo 24 vuotta raaka-ainetoimittajana lastenruokateollisuudelle. Nyt valikoimaa laajennetaan Kiinassa myös kuluttajatuotteisiin, joista ensimmäisenä markkinoille tulevat laktoosittomien maitojauheiden kuluttajapakkaukset. Laktoosittomia, ulkomailta tuotuja maitotuotteita ei Kiinassa tällä hetkellä ole markkinoilla käytännössä lainkaan.

Annika Hiltusen mukaan esimerkiksi Hongkong on suomalaiselle elintarvikeviennille erinomainen seitsemän miljoonan ihmisen koemarkkina.

– Merkkituotteet vetävät nyt Kiinassa aivan uudella tavalla, mutta kaiken pitää olla täkäläisille markkinoille räätälöityä, hän sanoo.

Kiina kuuluu 2,6 miljardin euron tavaraviennillä Suomen 10 suurimman kauppakumppanin joukkoon. Määrä kasvoi seitsemän prosenttia pelkästään tämän vuoden tammi-kesäkuussa.

Suomalaisyrityksen suurimmat riskit Kiinassa ovat Hiltusen mukaan henkilöstön palkkaus ja immateriaalioikeudet eli IPR. Liiketoimintaympäristö Aasiassa on hyvin erilainen ja lainsäädännössä lukuisia erikoisuuksia.

Annika Hiltusen mukaan Suomen pitäisi nyt satsata vientiosaamiseen sekä brädin rakentamiseen ja perehtyä siihen, miten uusia markkinoita vallataan.

– Ei riitä että käy Aasiassa kerran tai pari. Kyseessä on pitkä oppimisprosessi. Kiinaa ei voi ottaa vasemmalla kädellä, Hiltunen sanoo.

Annika Hiltunen on operatiivinen johtaja Hongkongissa toimivassa, eurooppalaisia yrityksiä Aasian-markkinoille auttavassa yrityksessä. Lisäksi hän on varapuheenjohtaja European Chamber of Commerce Brand Protectionissa, varapuheenjohtaja Independent Power Producers Forumissa ja Suomen Hongkongin kauppakamarin hallituksen jäsen.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)