Verkkouutiset

Kasvavan yrityksen täytyy panostaa tietohallintoon

Kasvavan ja kansainvälistyvän suomalaisen yrityksen tietohallinnon kohtaamat ongelmat liittyvät harvoin tekniikkaan, toteaa Jari Lehtonen väitöstutkimuksessaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Jari Lehtonen tarkasteli tutkimustaan varten erään suomalaisen yrityksen tietohallinnon kehittymistä vuosien 1996–2014 välillä. Yrityksen tietohallinto vastaa käytössä olevista tietotekniikkaresursseista ja tuottaa liiketoiminnan tarvitsemia IT-palveluita.

Hän toteaa väitöstiedotteessaan, että kasvun ja laajentumisen seurauksena yrityksen riskit kasvavat, jolloin tietoturvasta huolehtiminen on entistä tärkeämpää. Yrityksen kasvu vaikuttaa johtamiseen, jonka tulee vastata uusiin haasteisiin, sillä aikaisempi pienen yrityksen johtamismalli ei enää toimi suuremmassa globaalissa yrityksessä.

Sama muutostarve koskettaa Lehtosen mukaan tietohallintoa, ja mukaan tulee uusia malleja toiminnan järjestämiseen, kuten toimintojen tai laitteiden ulkoistus.

– Ulkoistus tuo mukanaan sen, että aikaisempi tietotekninen osaaminen ei enää riitä, vaan henkilöstön pitää pystyä vastaamaan uusiin vaatimuksiin, hän sanoo.

Kansainvälisen kasvun ja uusien toimipaikkojen myötä myös uudet kulttuurit täytyy huomioida paremmin, jotta voidaan varmistaa onnistunut laajentuminen.

– Tutkimuksessani pyrin löytämään vastauksia siihen, mitä vaatimuksia tietohallinnolla oli toiminnan eri vaiheissa, ja pystyikö tietohallinto vastaamaan näihin vaatimuksiin, Lehtonen kertoo.

Hän löysi tutkimuksen kohteena olleen yrityksen toiminnasta kolme selkeää muutoskohtaa, jotka vaikuttivat yrityksen kehitykseen: alkuvaihe, kasvuvaihe ja kypsä vaihe. Jokainen vaihe toi omia vaatimuksiaan yrityksen tietohallinnolle.

– Alkuvaiheessa tietohallinto oli varsin näkymätön tekijä yrityksen toiminnassa, eikä sitä oikeastaan ollut edes olemassa. Kasvuvaihe toi mukanaan sen, että tietohallinnosta tuli oma erillinen toiminto, vaikka sen roolina olikin selkeästi käyttäjiä tukeva tukitoiminto, Lehtonen kertoo.

Vasta kypsässä vaiheessa yritys saavutti ymmärryksen siitä, että tietohallinto voi olla liiketoiminnan kumppani, joka myös tuo selkeää toiminnallista etua yritykselle. Tässä vaiheessa tietohallinnon tulee Lehtosen mukaan ottaa johtajuus omista tehtävistään, ja luoda liiketoimintaan perustuva strategia.

– Suomen omat kotimarkkinat ovat varsin rajoittuneita, joten kansainvälinen kasvu on monelle suomalaiselle yritykselle kehittymisen elinehto. Tämä väitöstutkimus pyrkii omalta osaltaan auttamaan muita suomalaisia pk-yrityksiä, kun ne suunnittelevat laajentumista ja kasvua kansainvälisille markkinoille, Lehtonen sanoo.

FM Jari Lehtosen väitöskirja IT challenges, when the company’s operating environment grows and develops – Action research Finnish SME growth in global player tarkastetaan perjantaina 12. helmikuuta Turun yliopistossa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)