Verkkouutiset

Kolmannes sähköyhtiöistä ei vastannut kaikkiin viesteihin ja aikaa voi kulua 55 tuntia

Sähköyhtiöiden sähköiset asiakaspalvelut eivät aina yllä aivan parhaimpaan suoritukseen, käy ilmi tuoreesta tutkimuksesta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Asiakkaat ovat mieluiten yhteydessä sähköyhtiöönsä sähköpostilla ja puhelimella, kertoo markkinatutkimusyhtiö Kantar TNS tekemänsä kyselyn perusteella. Sähköyhtiöilta puolestaan asiakkaat toivovat yhteydenottoja sähköpostitse.

Sähköyhtiöiden sähköisistä asiakaspalveluista kuitenkin vain 67 prosenttia vastasi Kantar TNS:n tutkimuksessa jokaiseen lähetettyyn sähköpostiviestiin. Keskimääräinen vastausaika oli 11 tuntia 7 minuuttia. Nopein yhtiö vastasi keskimäärin tunnissa, kun taas hitaimmalta kului aikaa keskimäärin 55 tuntia.

Sähköyhtiöiden asiakassuhteiden lujuus on Kantar TNS:n mukaan yleisesti ottaen heikkoa. Kotitalouksien suurimmat sähköistäjät ovat Fortum, Helen, Vattenfall ja Loiste. Näistä yhtiöistä vahvimmat asiakassuhteet on Helenillä.

Yli puolet sähköasiakkaista kertoi olevansa kiinnostuneita joustamaan sähkön kulutuksessa, ja 10 prosenttia myös tekee niin. Motiivina joustoon on tutkimuksen mukaan hinta, mutta myös ekologisuus. Eniten kiinnostuneita joustoista olivat omakotitaloissa asuvat ja korkeammin koulutetut vastaajat.

Yleisin joustokeino on kodinkoneiden käytön siirtäminen edullisempaan ajankohtaan. Sähköllä kotinsa lämmittävistä vastaajista kolmannes kertoi siirtävänsä lämminvesivaraajan lämmitystä. Muita joustokeinoja olivat muun muassa lamppujen sammuttaminen, energiansäästölamppujen käyttö ja kodin lämpötilan laskeminen.

Viidennes vastaajista kertoi olevansa kiinnostuneita joustoista, mutta heillä ei ollut niihin mahdollisuuksia. Lähes puolet oli kiinnostunut tuottamaan käyttämäänsä sähköä itse, mutta Kantar TNS:n mukaan vasta kaksi prosenttia kotitalouksista on tähän ryhtynyt.

Kantar TNS:n energiabarometrin kohderyhmänä ovat kotitalouden sähköasioista päättävät, vähintään 18-vuotiaat mannersuomalaiset. Vastaajia kyselyyn on 1500 neljä kertaa vuodessa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)