Verkkouutiset

Elintarvikeyritykset valmistautuneet kehnosti mainekriiseihin

Vain joka kolmannella tutkitulla elintarvikeyrityksellä on kriisiviestintäsuunnitelma.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuudella kymmenestä ei ollut minkäänlaista kriisiviestintäsuunnitelmaa. Tämä selviää markkinointiviestintäyhtiö Zeeland Familyn tekemästä selvityksestä. Siitä huolimatta kaikki kyselyyn vastanneet ilmoittivat, että maine on heidän yritykselleen ja tuotteilleen erittäin tärkeä.

Joka kolmannen elintarvikeyrityksen maine on ollut uhattuna viimeisen kolmen vuoden aikana. Yleisimpiä syitä olivat olleet huono asiakaskokemus, negatiivinen julkisuus erityisesti somessa sekä kielteiset jutut perinteisessä mediassa. Tästä huolimatta vain harva on valmistautunut kriisin varalta.

Harva yritys pelkää silti maineensa puolesta. Yli puolet (63 %) vastanneista ei pitänyt lainkaan tai kovin todennäköisenä, että hänen yrityksensä kohtaisi maineriskin. Avainhenkilöiden valmiudet kriisitilanteiden varalle nähdään hyvinä – tätä mieltä oli yli puolet (62 %) vastaajista.

Kaikista vastaajista 60 prosenttia sanoi, ettei yritys ollut varautunut kirjallisella kriisiviestintäsuunnitelmalla, silti runsas kolmannes (36 %) oli kuitenkin harjoitellut kriisin varalle. Todennäköisimpiä pelkoja tulevien kriisien syiksi olivat negatiivinen julkisuus sosiaalisessa mediassa, inhimillinen virhe ja asiakkaan huono kokemus.

Lähes kaikki (90 %) kriisiviestintäsuunnitelman laatineet yritykset olivat päivittäneet ne viimeisen kahden vuoden aikana.

– On huolestuttavaa, että vaikka selvityksen otos ei ole kovin suuri, se kertoo, ettei yrityksissä oteta tosissaan maineen merkitystä. Varsinkin elintarviketeollisuudessa tuotteen ja yrityksen brändi ovat tärkeimpiä voimavaroja, sanoo Zeeland Familyn vanhempi neuvonantaja Petteri Väänänen.

Kyselyyn osallistui yhteensä 30 vastaajaa pienissä ja keskisuurissa elintarvikealan yrityksistä. Kaikki kyselyyn vastanneet toimivat tehtävässä, johon kuuluu yrityksen maineesta vastaaminen. Vastaukset kerättiin sähköpostitse ajalla 6.–27. maaliskuuta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)