Omistaja tukee Arctia Shippingin liiketoimintaa napa-alueilla. Omistajan näkemyksen mukaan kuitenkin koko liiketoiminta-alueen kilpailua on kyettävä lisäämään, johon yhtiön on pystyttävä vastaamaan.
Arctian Shippingin laivasto on kokonaisuudessaan uusittava vuoteen 2029 mennessä. Laivaston uusimisen kokonaisinvestointi on noin miljardi euroa.
Jäänmurron hinnankorotuspaineiden laskemiseksi ja uusien jäänmurtajien rahoittamiseksi yhtiön on pystyttävä nostamaan laivaston käyttöastetta.
Linjaus perustuu valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston, liikenne- ja viestintäministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön sekä valtiovarainministeriön yhteiseen valmisteluun.
– Tärkeintä on Suomen merialueiden jäänmurron ja talvimerenkulun turvaaminen. Nyt päätetyillä järjestelyillä se toteutetaan kustannustehokkaalla tavalla ja valtion taloutta rasittamatta, toteaa valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Sirpa Paatero (sd.).
Liikenne- ja viestintäministeriö aloittaa valmistelut Liikennevirastolle tilatun jäänmurtajan myymiseksi. Viraston ydintehtäviin ei kuulu jäänmurtajan omistaminen, vaan talvimerenkulun edellytysten turvaaminen jäänmurtopalveluita tilaamalla.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon (kok.) mukaan Itämeren jäänmurron tarpeet määritetään liikenne- ja viestintäministeriön johdolla yhteistyössä valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston, työ- ja elinkeinoministeriön ja valtiovarainministeriön kanssa.