Martti ja Daniel Vähäkangas perustivat maaliskuussa Teheranin lähistölle kolmioleipiä valmistavan tehtaan. Elokuussa tehdas alkaa valmistamaan myös kolmioleipiä.
Vähäkankaiden tarinasta kertoo Talouselämä.
Isä-Martin ja poika-Danielin muodostaman yrittäjäkaksikon tavoitteena on luoda Iraniin kannattava franchising-ketju. Vähäkankaiden East Food -yritys edustaa Snellmanin Mr. Panini -tuotemerkkiä osassa Aasian ja Lähi-idän maista.
Iranissa ei Yhdysvaltojen pakotteiden myötä ole pohjoisamerikkalaisia pikaruokaketjuja, joten Vähänkankailla on isoja visioita maan markkinoiden valtaamisesta.
– Meidän on mahdollista nousta Iranin Subwayksi: 3—5 vuodessa myyntipaikkoja pitäisi olla 3 000–5000, joista 2 000 franchising-periaatteella toimivaa Mr. Panini -visuaalisella ilmeellä varustettua parilointipaikkaa. Loput esimerkiksi markettien yhteydessä, Martti Vähäkangas visioi Talouselämälle.
Aluksi kaksikon ajatuksena oli TE:n mukaan perustaa maahan vain franchising-ketju, mutta lopulta eteen tuli myös oman tehtaan perustaminen, kun riittävän laadukasta alihankkijaa ei löytynyt.
– Ensimmäiset isot sopimukset kauppaketjujen kanssa on tehty. Voittoa pitäisi alkaa tulla vuoden loppuun mennessä. Ja omani haluaisin pois muutamassa vuodessa, mutta ei se ihan niin nopeasti varmaan onnistu, Martti Vähäkangas arvioi TE:lle.