Verkkouutiset

Väitöstutkimus listaa 35 avaintekijää yrityksen toiminnan kehittämiseen

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan henkilöstön ja johdon välinen luottamus sekä avoin viestintä ovat tärkeimpiä tekijöitä liiketoiminnan onnistuneessa kehittämisessä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Janne Ohtonen tarkasteli johtamisen ja tietojärjestelmätieteen väitöstutkimuksessaan tekijöitä, jotka auttavat yrityksiä onnistumaan toimintansa kehittämisessä.

Ohtonen löysi väitöstutkimuksessaan onnistuneeseen kehittämiseen 35 ydintekijää johtamisen, prosessien ja tietojärjestelmien osa-alueilta.

Hänen mukaansa yritysten kehittäminen on erityisen tärkeää taloudellisesti haastavina aikoina.

‒ Yrityksen kannattavuus koostuu tuotantokustannusten ja liikevaihdon välisestä suhteesta. Taloudellisesti haastavina aikoina on erityisen tärkeää kehittää asiakkaalle tuotettavaa lisäarvoa samalla yrityksen kulupohjan optimoiden, Ohtonen sanoo väitöstiedotteessaan.

Toimintaa pitää kehittää johtamalla ihmisiä

Ohtosen mukaan hänen tutkimillaan johtamisen, prosessien ja tietojärjestelmien osa-aluilla on useita tekijöitä, joita hyödyntämällä yritykset voivat lisätä mahdollisuuksiaan onnistua kehittämisessä.

‒ Johtaminen nousee tärkeäksi tekijäksi yrityksen toiminnan kehittämisessä. Koko henkilöstön välinen luottamus ja avoin viestintä edesauttavat kehittämiseen liittyvissä toimenpiteissä. Myös ylemmän johdon osoittama tuki muutoksille sekä luottamus työntekijöitä kohtaan ovat merkittävässä asemassa, väittelijä sanoo.

Ohtonen muistuttaa, että vaikka suomalaisessa yrityskulttuurissa teknologian merkitys on perinteisesti ollut hyvin korostunutta ja on puhuttu jopa insinöörimäisestä johtamisesta, liiketoiminnan kehittämisessä teknologialla ja liiketoimintaprosesseilla on edelleen hyvin tärkeä merkitys.

‒ Toiminnan kehittäminen vaatii kuitenkin muutosjohtamista, jossa ihmisten johtamisella on korostunut merkitys.

Ohtonen nostaa esiin myös asiakkaan kehittämisen.

‒ Moni toimiala on tänä päivänä murroksessa, asiakkaiden odotukset kasvavat ja perinteiset tavat kehittää toimintaa eivät enää pysy mukana muutoksen vauhdissa. Tämän vuoksi toiminnan kehittämisen tulee keskittyä asiakkaalle lisäarvon tuottamiseen yritykselle kannattavalla tavalla. Lisäksi johdon haluttomuus muuttaa nykyisiä toimintatapoja paremmiksi ja erityisesti asiakaskeskeisemmiksi on merkittävä muutosvastarintaa aiheuttava tekijä joissakin yrityksissä.

Toiminnan kehittämisen tiekartaksi

Ohtonen tutki liiketoimintaprosessien kehittämiseen liittyviä ydintekijöitä kotimaisessa ja ulkomaisissa yrityksissä. Hänen mukaansa tutkimustuloksilla on käytännön arvoa kaikille yrityksille, jotka toimivat kilpailuilla markkinoilla.

‒ Yrityksellä tulee olla myös joko olosuhteiden pakottama tarve muuttua tai muusta syystä syntynyt halu valloittaa markkinoita kasvavan asiakasarvon ja tehokkaamman toiminnan kautta.

Kansainvälisten yritysten toiminnan kehittämisen parissa työskentelevä Ohtonen avaa väitöskirjassaan, miten löydettyjä 35 avaintekijää voidaan hyödyntää yrityksen tämänhetkisen tilanteen kartoittamisessa.

‒ Tietoa voidaan sitten hyödyntää tiekartan muodostamisessa toiminnankehittämisen kyvykkyksien kasvattamiseen, hän sanoo.

FM Janne Ohtosen väitöskirja Business Process Management Capabilities tarkastetaan perjantaina 29. toukokuuta Turun yliopistossa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)