Kokeilu on suunniteltu aloitettavaksi 1. huhtikuuta ja se kestäisi ensi vuoden loppuun saakka. Kokeilun aikana yhteysalusten kaikilta käyttäjiltä peritään maksuja.
– Ministeri (Anne) Berner (kesk.) on juuri perunut suunnitelmansa tiemaksuista Suomessa. Saariston asukkaille yhteysalukset muodostavat vedenpäällisen tien töihin, kouluun, sairaanhoitoon ja kauppaan. Jos tämä tie muuttuu maksulliseksi, luo se eriarvoisuutta saariston ja muun Suomen välille. Missään muuallakaan Suomessa ei ole käytössä tiemaksuja, Li Andersson sanoo.
Liikenne- ja viestintäministeriöstä on todettu, että hinnat halutaan pitää saaristoliikenteessä kohtuullisina. Hinnoiksi on kaavailtu henkilömatkustajien osalta matkan pituudesta riippuen 10–15 euroa, henkilöautolta 35–40 euroa, pakettiautolta 50 euroa ja kuorma-autolta 100–150 euroa.
– Saariston asukkaiden mielestä nämä hinnat eivät tunnu kohtuullisilta ja niillä on suora ja välitön vaikutus saariston vakituisten asukkaiden toimeentuloon, Andersson sanoo.
Maksullisuus myös heikentää saariston vetovoimaa mökkiläisten ja turistien silmissä, mikä haittaa elinkeinonharjoittajien toimintaa. Kallistuvat tavarakuljetukset haittaavat puolestaan yrittämistä saaristossa, esimerkiksi maitoauton käynti saaressa maksaisi 220 euroa kerralta. Tällaisilla hinnoilla yrittäminen ei ole enää kannattavaa.