Vahasalo ja Sarkomaa: Hyvä perusopetus ei ole koskaan ollut itsestäänselvyys

Tieto oppimistulosten laskevasta trendistä ei ole uutinen, sanovat kansanedustaja, sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalo (kok.) ja kansanedustaja, opetushallituksen johtokunnan puheenjohtaja Sari Sarkomaa (kok.).

  • LKS 20131123 Kahdeksannen luokan oppilas yhdistetyllä uskonnon- ja elämänkatsomustuntia Kulosaaren yhteiskoulussa Helsingissä 23. lokakuuta 2013. LEHTIKUVA Milla Takala

    ()

- Tärkein oivallus tuoreesta Pisa-tutkimuksesta on se, että laadukas perusopetus ei ole itsestäänselvyys. Peruskoulumme laatu on aina perustunut koulutuksen arvostukseen ja jatkuvaan kehittämiseen, Raija Vahasalo ja Sari Sarkomaa kommentoivat tuoreita Pisa-tuloksia.

Heidän mukaansa äkkiväärille johtopäätöksille ei ole tarvetta.

- Pääosin perusopetuksessamme on paljon hyvää, jonka perustalle voimme uudistamistyön rakentaa.

Sarkomaa ja Vahasalo muistuttavat, että huolestuttavaan oppimistulosten laskuun vastattiin aloittamalla Perusopetus paremmaksi hanke (Pop-ohjelma) viime hallituskauden alussa. Pop-ohjelman tavoitteena on edistää perusopetuksen laatua ja erityisesti pienentää ryhmäkokoja.

– Pop-hanke aloitettiin juuri siksi, että näimme heikkenevät oppimistulokset. Perusopetus nostettiin painopisteeksi. Hyvä perusopetus ei ole itsestäänselvyys. Hyvät oppimistulokset on lunastettava joka päivä luokkahuoneessa, kansanedustajat sanovat.

Valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet ovat työn alla opetushallituksessa. Tässä työssä on vastattava perusopetuksen haasteisiin.

– Kannustamme opetusministeri (Krista) Kiurua keskittymään opetusmenetelmien uudistamiseen ja tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen. Asiantuntijoiden mukaan meidän on keskityttävä pelien hyödyntämiseen, tutkivaan oppimiseen, konkretisointiin ja opitun liittämiseen arkielämään, Sarkomaa ja Vahasalo sanovat.

Matematiikan heikot oppimistulokset ovat heidän mielestään erityisen huolestuttavia.

– Matematiikkaa ei pidä nähdä erillisenä tai elitistisenä taitona, vaan luku- ja kirjoitustaitoon verrattavana kansalaistaitona.