Ulkoministeriö toteuttaa viestintäkampanjan ihmissalakuljetusta ja -kauppaa vastaan. Kampanjan ensisijaisena kohderyhmänä ovat järjestäytyneen ihmissalakuljetuksen potentiaaliset uhrit.
Kampanjalla halutaan muistuttaa erityisesti ihmissalakuljetuksen riskeistä, uhreista ja dramaattisesta laajuudesta. Europolin tietojen mukaan maailmassa toimii lähes 40 000 ihmissalakuljettajaa. Toiminnan vuosittaiseksi liikevaihdoksi on arvioitu 5 miljardia euroa.
Ihmissalakuljettajien järjestämien matkojen varrella katoaa ja kuolee joka vuosi tuhansia ihmisiä, ja monet salakuljetuksen uhrit joutuvat myös pakkotyön ja ihmiskaupan uhreiksi.
Ulkoministeriö kampanjoi teemaa sosiaalisessa mediassa lyhyillä videoilla ja tietoiskuilla. Kampanjaa voi seurata hashtageilla #stopsmugglers ja #stoptraffickers. Kampanjan sivusto stopsmugglers.info julkaistaan torstaina 28. heinäkuuta neljällä eri kielellä.
Kolme kuukautta kestävällä kampanjalla halutaan tukea samalla myös YK:n ihmiskaupan vastaista päivää 30. heinäkuuta sekä EU:n vastaavaa päivää, lokakuun lopulla.