– Tupakkaveron korottaminen on yksi tapa, jolla makeisveron korotuksen perumisen aiheuttama lovi voitaisiin paikata, Kimmo Sasi toteaa Verkkouutisille.
Hallitus ilmoitti tiistaina, että se peruu makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteveron eli makeisveron korotuksen.
Vero on joutunut vastatuuleen etenkin siihen liittyvien neutraalisuusongelmien vuoksi. Elintarviketeollisuus kanteli verosta komissiolle jo vuonna 2013. Sen mukaan vero on epäoikeudenmukainen, koska jotkut vastaaviin kuluttajatarpeisiin vastaavat tuotteet jäävät veron ulkopuolelle kun taas toisia verotetaan.
Nykyisellään esimerkiksi suklaapatukka on verollinen, mutta suklaakeksipatukka taas ei. Samoin veroa peritään jäätelöstä, mutta ei jogurtista, vaikka siinä olisi runsaastikin sokeria.
Komissio käsittelee parhaillaan kahta kantelua, joiden ratkaisuilla tulee olemaan suuri vaikutus makeisverotukseen.
Korvaavan veromuodon löytäminen hankalaa
Veron korotuksen peruminen tarkoittaa noin 50 miljoonan euron aukkoa vuoden 2015 arvioituun verokertymään. Jos verosta joudutaan luopumaan esimerkiksi komission ratkaisujen vuoksi, puhutaan yli 300 miljoonan euron lovesta.
Sasi muistuttaa, että lähtökohtaisesti valtiovarainministeri Antti Rinteen (sd.) on esitettävä korvaavaa veromuotoa.
Sasin mukaan veron tulisi kohdistua kulutukseen. Tupakkaveron korotus olisi vaihtoehto. Hallitus esittää jo valmiiksi tupakkaveron korotusta. Makeisveron korvaajana sitä ei ole vielä nostettu pöydälle.
– Korvaavan veromuodon löytäminen ei ole kovinkaan helppoa.
Kulutusverot alkavat Sasin mukaan olla jo sillä tasolla, että niiden kovilla korotuksilla voi olla jopa kielteinen vaikutus. Riskinä on hänen mukaansa se, että veronalaisten tuotteiden tuonti räjähtää käsiin.
– Korotuksen suhteen on hieman pelkoa harmaan tuonnin kasvusta. Tällä hetkellä tupakan tuonti on vielä kohtuullisissa rajoissa, koska säännökset ovat tiukat, mutta salatuontia tapahtuu.
Sokerivero takaisin pöydälle
Valtiovarainministeriön työryhmä hylkäsi makeisveron korvaajaksi kaavaillun sokeriveron vuonna 2013. Malli olisi perustunut tuotteiden sokeripitoisuuden verottamiseen tuoteryhmäkohtaisen verotuksen sijaan. Tuolloin todettiin, ettei veron käyttöönotolle olisi ollut edellytyksiä ennen vuotta 2017, jolloin tuotteiden sokeripitoisuuden ilmoitusvelvollisuus astuu voimaan.
– Valtiovarainvaliokunnassa todettiin viime syksynä, että sokerivero tulisi ottaa uudelleenarvioitavaksi, kun nähtiin nämä makeisverosta aiheutuvat neutraliteettiin liittyvät ongelmat, Sasi toteaa.
Sasin mukaan vero voitaisiin ottaa Suomessa käyttöön jo ennen vuotta 2017. Hänen mukaansa olisi tärkeää saada aikaiseksi EU-tason sääntelyä, joka mahdollistaisi sokeriveron käyttöönottamisen.
– EU aikoo tehdä asiasta direktiivin, jonka pitäisi tulla voimaan 2016. Tätä kehitystä on seurattava tarkkaan.
Sasin mukaan Suomi voisi pohtia sokeripitoisuuden ilmoittamisvelvollisuutta ja veron käyttöön vaikka etuajassa, mikäli EU-tason säännökset ovat jo voimassa.