– Jos katsastusalan laatima tilasto väittää teknisten vikojen osuutta 25 kertaa suuremmaksi kuin muut lähteet, pitää tilaston paikkansapitävyys selvittää perusteellisesti, ennen kuin moottoripyöriltä edellytetään katsastusta, Sarvamaa huomauttaa.
Euroopan parlamentti äänesti tiistaina moottoripyörien ja mopojen pakollisten katsastusten puolesta. Vaatimukset tulisivat voimaan vuodesta 2016 alkaen, ja ne koskisivat myös mopoja vuodesta 2018 alkaen.
– Komission esitys moottoripyörien katsastuksesta perustui alusta lähtien yhdelle argumentille: moottoripyörällä ajaminen on huomattavasti vaarallisempaa kuin autolla ajaminen. Tämä onkin tilastojen valossa totta. Mutta tähän yksimielisyys päättyi, kertoo Sarvamaa.
Sarvamaa on parlamentin liikennevaliokunnan jäsen. Valiokunta olisi pyytänyt komissiolta tarkempaa selvitystä asiasta kolmen vuoden kuluessa, mutta parlamentin täysistunnossa valiokunnan kanta hävisi.
– Epäonneksemme puolueeton kanta hävisi täysistunnon ratkaisevassa äänestyksessä. Olen tästä erittäin pahoillani, Sarvamaa toteaa.
Seuraavaksi parlamentti neuvottelee ehdotuksista Euroopan unionin neuvoston kanssa. Sarvamaa pyrkii vaikuttamaan siihen, että lopputulos muuttuisi vielä kertaalleen.
________
Lue myös: